Nehodovost se zvýšila, problém prý je i v systému trestů

Počet obětí dopravních nehod v listopadu výrazně vzrostl. Na českých silnicích zahynulo podle ředitele dopravních policistů Leoše Tržila 82 lidí, což je 17 více než ve srovnatelném období loňského roku. Celkem přitom letos zahynulo už více než sedm set lidí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nehoda | Foto: Tomáš Adamec

„Nárůst je v porovnání s loňským rokem dost citelný. Ukazuje se ale, že v případě sněhu a snížených podmínek pro motorová vozidla dochází k více nehodám bez zranění. V pěkném počasí jsou následky zranění vyšší,“ říká Leoš Tržil.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nehodovosti a řešení situace s ředitelem dopravní policie Leošem Tržilem

V listopadu představoval podle něj největší problém počet usmrcených chodců – kolem třiceti pěti. Za vše prý mohla snížená viditelnost. „Chodci za snížené viditelnosti přebíhali komunikaci mimo přechody. V obcích pak přecházeli blízko zaparkovaných vozidel. Za snížené viditelnosti není chodec vidět jako přes den, a proto musí brát ohled na situaci v silničním provozu a přizpůsobit tomu své chování,“ zdůrazňuje ředitel.

Potíž je prý hlavně v systému trestů a vymahatelnosti práva. „Policie předává většinu přestupků správním orgánům. Je otázkou, zda jsou správní orgány schopny veškeré přestupky projednat. Navíc došlo 1. ledna ke změně legislativy, kdy se zhruba 17 tisíc trestných činů se stalo přestupky. Řada přestupků se také musí projednávat pověřenou obcí v rámci správního řízení. Jen u rychlosti je jich 10 tisíc,“ vysvětluje Tržil.

Jak Tržil dodává, zatím není jasné, jak se snížení peněz, které čeká všechny resorty, promítne do činnosti dopravní policie.

„Z pohledu provozních nákladů hrozí nebezpečí, že nebude dostatek pro pohonné hmoty. Je možné, že se zaměříme na stacionární výkon služby než na dynamický v rámci silniční sítě,“ myslí si.

Důležitá je represe a prevence

Podle Leoše Tržila by šlo situaci v dopravě zlepšit na legislativní bázi mnoha způsoby. „Represe musí jít ruku v ruce s prevencí. Jestliže chceme, aby se řidiči chovali bezpečně, musí mít i bezpečné komunikace,“ tvrdí.

„Je to otázka kvalitních inženýrských opatření, zmírnění provozu, chování řidičů, autoškolství, změny zákona o pravidlech silničního provozu, například zakaz předjíždění na křižovatce, otázka nastavení mechanismů vymahatelnosti práva, a tedy projednávání přestupků, zda rozšířit možnost blokového řízení na místě. Pokud se řidič něčeho dopustí, měl by být hned automaticky potrestán a ne čekat tři čtvrtě roku,“ uzavírá ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Jedním ze způsobů, jak ukáznit řidiče, mělo být omezení možnosti vymlouvat se na „osobu blízkou“, čemuž měl zabránit takzvaný holandský model. Počítá s tím, že za všechny přestupky, které budou ve voze spáchány, bude odpovědný majitel vozu. Jenže už teď je jasné, že příslušný návrh neprojde.

Ondřej Černý, Mariana Zapotilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme