Nejčastější obětí cyklistických nehod jsou senioři jezdící na kole bez přilby

Co se v mládí naučíš, to tě ve stáří může zabít. I tak by se dalo parafrázovat známé pořekadlo z pohledu cyklistů. Právě starší lidé totiž nejčastěji jezdí bez přilby a pády z kola pak pro ně bývají fatální. Problém je v tom, že v jejich dětství se cyklistické přilby nepoužívaly.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ilustrační foto | Foto: Filip Jandourek

Kunratický les, který v Praze spojuje hned čtyři městské části, je především o víkendu častým cílem cyklistických výletů Pražanů. Po cestách tam jezdí na kole s přilbou nejen děti, které to mají povinné, ale také dospělí.

„Myslím si, že když člověk spadne, ta hlava je opravdu to nejnebezpečnější místo,“ uvedl jeden z cyklistů. Jeho slova dokládají i statistiky. Pravděpodobnost, že si při pádu z kola cyklista poraní hlavu a krk je 75procentní. Statistiky ale zároveň potvrzují, že na cyklostezkách se takových nehod stává jen málo.

Přehrát

00:00 / 00:00

Starší lidé jezdí nejčastěji bez přilby a pády z kola pak pro ně bývají fatální. Odmítání této bezpečnostní pomůcky má základ v dětství

Možná i proto, že tam lidé dbají na své zdraví, přestože přilba není povinná. Jak ale upozorňuje šéf Besipu Martin Farář, loni zemřelo při nehodách 57 cyklistů a většina z nich právě kvůli poranění hlavy.

„Přilba dokáže snížit riziko zranění po dopravní nehodě velmi účinně. Bohužel 8 z 10 cyklistů, kteří v loňském roce zemřeli, neměli na hlavě přilbu,“ řekl Farář.

Statistická čísla ale ukazují ještě jeden fenomén, nejčastěji na kole umírají senioři nad 65 let, samozřejmě bez přilby. Podle dopravní psycholožky Pavly Rymešové má jejich odmítání této bezpečnostní pomůcky základ v dětství.

„Kdy prostě nebylo zvykem, že se bezpečnostní přilba používala. Znamenala spíš, že člověk dělá něco nebezpečného a oni nic takového nedělají. Je potřeba si uvědomit, že doprava neuvěřitelným způsobem zhoustla a s tím se samozřejmě pojí i prolnutí cyklistické a řidičské populace,“ popsala Rymešová.

Je jen na lidech samotných, jestli přilbu při jízdě na kole budou používat nebo ne. Povinná je totiž jen pro děti.

Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme