Kontrolní úřad: Až třetina peněz na hromadnou dopravu se nevyčerpá, důvodem je i odklad metra D

Z 11,7 miliardy korun, které ministerstvo dopravy vyčlenilo na podporu městské hromadné dopravy v rámci programu Doprava 2014–2020, se až třetina nepodařila vyčerpat. Důvodem je například nedostatek kvalitně připravených projektů, konstatuje v tiskové zprávě Národní kontrolní úřad.

Brno Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tramvaj od společnosti Škoda Transportation

Ministerstvo dopravy vyčlenilo na podporu městské hromadné dopravy 11,7 miliard korun | Foto: Honza Groh | Zdroj: Wikimedia Commons | CC BY-SA 3.0,©

Finance na výstavbu a modernizaci městské i příměstské hromadné dopravy rozděluje ministerstvo dopravy. Od roku 2016 schválilo celkem 42 projektů. Jak však upozorňují kontroloři, dokončeno bylo pouze devět z nich a 34 procent prostředků se nepodařilo vyčerpat. Kromě nedostatečně připravených projektů to způsobil i odklad výstavby trasy D pražského metra, na kterou bylo vyčleněno pět miliard korun.

U podpory na městskou hromadnou dopravu nejde říci, jak zvýšila zájem cestujících, přispěla k lepšímu ovzduší nebo k rychlejšímu spojení ve městech. Navíc se z ní třetina peněz nevyčerpá. Více zde: bit.ly/3xDgXEy

07:17 – 21. 06. 2021

3 6

Nejvyšší kontrolní úřad poukázal i na to, že ministerstvo dopravy nemá jak sledovat, co podpora přinesla. „Ministerstvo dopravy sleduje jen výstupy, jako je například délka nových a zmodernizovaných tratí. Podle těchto ukazatelů ale nebude moci zhodnotit, jestli a jak se díky podpoře zvýšil zájem o městskou hromadnou dopravu oproti automobilové, jestli se snížily škodlivé emise nebo jestli se zlepšily a zrychlily spoje ve městech,“ píše úřad v tiskové zprávě.

Kontroloři poukázali na i zdlouhavé zpracovávání smluv po schválení podpory – resort část svých pravomocí přesunul na zprostředkující subjekt, který rámcové smlouvy uzavíral i devět měsíců, v dalších případech i rok od skončení projektu. „Kvůli tomu si příjemci museli výdaje hradit nejprve sami. Přitom výzva k podávání žádostí o podporu uvádí, že peníze na projekt dostanou příjemci před zahájením projektu právě na základě smlouvy,“ uvádí zpráva.

Při porovnání stavebních nákladů i šesti srovnatelných projektů na výstavbu či rekonstrukci tramvajových tratí – ceny za kilometr se pohybovaly od 33 do 122 milionů korun. Vliv na ceny měly především faktory jako složitost stavby nebo množství provedených prací.

tzr Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme