Do úprav přejezdů šlo za pět let 2,6 miliardy. Bezpečnost se nezvýšila, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad

Počet nehod na železničních přejezdech se mezi lety 2013 a 2017 snížil jen minimálně. A to i navzdory tomu, že v tomto období ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury investovaly do úprav a zvýšení bezpečnosti 2,6 miliardy korun, jak o tom v pondělí informoval Nejvyšší kontrolní úřad.

Praha (Aktualizováno: 10:01 15. 10. 2018) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ilustrační foto. | Zdroj: Profimedia

„V roce 2013 se na železničních přejezdech stalo 165 dopravních nehod, v roce 2017 pak 159 a v jednotlivých letech mezi tím to bylo podobné. Ve stejném období zahynulo při nehodách na přejezdech v průměru 35 lidí ročně,“ informují kontroloři na svém webu.

VIDEO: Kamion na Hodonínsku vjel na přejezd a prorazil závoru. Po řidiči pátrá policie

Číst článek

Na jeden milion obyvatel tak připadají tři úmrtí ročně, což je jeden z nejhorších výsledků v Evropské unii. V Polsku je to podle Nejvyššího kontrolního úřadu 1,4 úmrtí, v Bulharsku 0,5 a v Německu 0,4.

Ve sledovaném období na železničních přejezdech došlo k 812 nehodám, zemřelo 175 lidí a dalších 406 bylo zraněno. Celkové škody se vyšplhaly na 500 milionů korun.

„Nejméně nehod bylo na přejezdech zabezpečených závorami, přibližně 15 procent. Nejvíce naopak na těch, které byly vybaveny jen světelným zařízením – šlo zhruba o 46 procent ze všech nehod. Na přejezdech zabezpečených výstražnými kříži se pak odehrálo zbylých přibližně 39 procent,“ dodávají kontroloři s tím, že výstražnými kříži jsou vybaveny přejezdy na méně vytížených silnicích a tratích.

Ministerstvo analýzu nepředložilo

Ministerstvo dopravy mělo k této problematice vypracovat analýzu, ve které „mělo určit konkrétní rizikové přejezdy, potřebné peníze na rekonstrukci, časový harmonogram a další“, vysvětlují kontroloři. Tuto analýzu mělo ministerstvo předložit vládě už v roce 2008. Zatím se tak ale nestalo.

Řidič projel s autobusem těsně před vlakem. Policie má videozáznam z městské kamery

Číst článek

Ministerstvo dopravy s tím ale nesouhlasí. Podle jeho tiskového oddělení předložilo vládě v roce 2008 analýzu rizik v bezpečnosti železničního provozu s důrazem na mimořádné události na přejezdech. Financování akcí, které vedly k zajištění bezpečnosti železničního provozu, bylo v té době v harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013 a v roce 2016 pak byla zpracována analýza zvýšení bezpečnosti úrovňových přejezdů na koridorech.

„V rámci této analýzy bylo prověřeno 109 stávajících železničních přejezdů (s předpokládanými investičními náklady ve výši 7382,9 mil. Kč), ze kterých bylo vyhodnoceno 24 přejezdů jako prioritních k přednostnímu řešení (s investičními náklady ve výši 1872,4 mil. Kč),“ sdělilo ČTK tiskové oddělení ministerstva.

Uvízl na přejezdu s autobusem plným dětí. Řidiči stále hrozí pět let, žalobce podal stížnost

Číst článek

Částečnou analýzu vypracovala alespoň Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). „Posuzovala přibližně třetinu z 340 přejezdů na železničních koridorech. Z těch vytipovala 24 nejrizikovějších přejezdů, jejichž řešení se v době kontroly už připravovalo,“ vysvětluje Nejvyšší kontrolní úřad.

V rámci kontroly se úřad zaměřil i na samotné stavby. V přípravné fázi zrekonstruování nebo zmodernizování 77 přejezdů nenašli kontroloři žádné pochybení. Upozorňují ale, že je možné při těchto stavbách ušetřit.

„Například za montáž takzvané skříně logiky reléového zařízení platila SŽDC – Stavební správa východ průměrně jednotkovou cenu 18 tisíc korun, zatímco SŽDC – Stavební správa západ 105 tisíc korun,“ dodal na závěr Nejvyšší kontrolní úřad.

pj Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme