Nejvyšší pokuta pro 'šmejdy'. Firma Astena group musí zaplatit dva miliony

Takzvaní šmejdi dostali další vysokou pokutu za klamavé předváděcí akce. Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila sankci dva miliony korun firmě Astena group, jejíž praktiky označili inspektoři za agresivní.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

Firmu Astena group potrestala ČOI poprvé, zároveň jde o vůbec nejvyšší pokutu organizátorům těchto akcí, pro něž se vžilo označení šmejdi.

„Firma měla třicetidenní lhůtu na vyjádření, nevyjádřila se, takže pokuta je v tuto chvíli pravomocná. Okamžitě také Česká obchodní inspekce po uložení sankce zaslala příslušnému živnostenskému úřadu návrh na odebrání živnostenského oprávnění,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Český rozhlas se opakovaně pokoušel spojit s vlastníkem firmy Josefem Grznárem, ten ale nijak nereagoval, stejně jako na výzvy České obchodní inspekce.

Astena group podle Fröhlicha opakovaně lákala seniory na slosování o 100 tisíc korun. K tomu ale nikdy nedošlo a senioři naopak zaplatili desítky tisíc korun za pochybné zboží. V letáku navíc firma zdůrazňovala, že nejde o předváděcí akci, ačkoli opak byl pravdou.

Firma lákala seniory na losování o 100 tisíc, místo výhry nakoupili zboží

Svou zkušenost z předváděcí akce společnosti Astena group už dřív Českému rozhlasu popsala 67 letá paní Marta ze Švábenice. Aby dostala domnělou výhru, musela nakoupit vysavač, hrnce a pánve za 40 tisíc korun.

„Říkali, že tam mají výhru dvakrát sto tisíc a že já jsem to vyhrála. Tak jsem si říkala, že budou Vánoce, pomůžu dětem. Do dvou dnů jsem poslala výpověď smlouvy, jenomže doporučený dopis mi přišel zpátky, adresát neznámý,“ řekla paní Marta.

Podle ČOI nelze vyčíslit, kolik obětí mají nekalé praktiky této firmy na kontě. Za poslední rok eviduje inspekce více než čtyři desítky podnětů na společnost Astena group, na jejich základě provedla přes dvacet kontrol.

„Vzhledem k tomu, že splnili skutkovou podstatu porušení zákona o ochraně spotřebitele, konkrétně nekalé obchodní praktiky včetně agresivních obchodních praktik, tak se Česká obchodní inspekce rozhodla sáhnout k tak vysoké pokutě,“ doplnil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Stejně vysokou pokutu dostala před třemi lety také 1. Česká reklamní společnost za promyšlenou manipulaci a agresivní nátlak na seniory během prodeje.

ČRo, Martin Hromádka, Vojtěch Koval Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru