Některá osobní data smí banky chtít jen s písemným souhlasem klienta

Úřad ombudsmana vydal varování, že banky v České republice nakládají s osobními údaji občanů příliš volně a ochrana těchto dat je přitom nedostatečná. Je opravdu důvod k obavám?

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

klienti u přepážky | Foto: Archiv ČRo

Podle právničky nevládní organizace na ochranu lidských práv Iuridicum Remedium Heleny Svatošové banky požadují víc osobních údajů, než potřebují, což potvrdila i zástupkyně ombudsmana Jitka Seidlová.

"Lidé o tom, že některá data nemusejí poskytnout, nevědí a banky jim to zamlčují. Neznají svá práva a druhá strana je s nimi neseznámí. Že některá data, jako třeba rodinný stav, vzdělání či způsob obživy, požaduje navíc jen pro svůj marketing," vysvětlila Svatošová v pořadu Českého rozhlasu 1 Radiofórum.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tom, jak banky chrání osobní údaje, které vyžadují od klientů, diskutovali v pořadu Radiofórum Ladislav Pauker z České bankovní asociace a právnička nevládní organizace na ochranu lidských práv Iuridicum Remedium Helena Svatošová

Dodala, že osobní údaje jsou nyní navíc v digitální podobě, zkopírovatelné, databáze se vyměňují a má k nim přístup kdekdo, takže jsou snadno zneužitelné.

Ladislav Pauker z České bankovní asociace však vysvětlil, že u bankovních produktů platí, že banka je ze zákona povinna mít o klientech informace, osobní údaje, a to včetně rodného čísla.

"Myslím, že banky velmi pečlivě zvažují, jaké údaje vyžadují a jaké ne. Měly by však chtít po klientovi vždy písemně tzv. informovaný souhlas s tím, aby se jejich data využila i mimo sféru bankovních produktů," uvedl Pauker s tím, že banky musí znát svého klienta i kvůli zákonu proti praní špinavých peněz.

Alena Adámková, Miroslav Panuška, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme