Některé banky a pojišťovny diskriminují seniory kvůli věku, upozorňuje ombudsman

Asi 15 procent poskytovatelů finančních služeb v České republice diskriminuje seniory kvůli jejich věku. Některé služby se tak pro ně stávají nedostupné, ačkoli ostatní kritéria, hlavně finanční bonitu, tito lidé splňují. Ukázal to výzkum kanceláře ombudsmana, který se kvůli nárůstu stížností zaměřil na nedostupnost finančních produktů pro seniory.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Důchodci (ilustrační foto)

Důchodci (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Věkový limit pro poskytování životního pojištění nebo hypotečního úvěru je podle zástupce ombudsmana Stanislava Křečka legitimní. Naopak u krátkodobých produktů by věk neměl hrát roli.

„To se nám projevilo asi u 15 procent bankovních institucí, kdy jen z důvodu věku bez ohledu na ostatní faktory, finanční bonitu člověka apod. byla služba odmítnuta. Asi v 15 procentech tam byla diskriminace přímá nebo nepřímá. Nejčastěji šlo o spotřebitelské úvěry a v některých případech i kreditní karty,“ popisuje zástupce ombudsmana Stanislav Křeček.

Přehrát

00:00 / 00:00

O přístupu finančních institucí k seniorům debatovali Stanislav Křeček, zástupce ombudsmana a Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace

Ne vždy se ale jedná přímo o diskriminaci. „Situace je stále méně uspokojivá pro naše klienty z důvodu cestovního pojištění, kde věk není samotný překážkou na poskytnutí pojištění. K tomu dochází bez problémů, ale je podstatně zvýšena cena, v průměru až o sto procent. U krátkodobých pobytů to může být nepřiměřené, ale označit to za diskriminační nemůžeme,“ dodává Křeček.

„Banky musejí každopádně u úvěrových produktů, jako jsou kreditní karty, spotřebitelské úvěry nebo hypotéky, vždy postupovat podle zákona,“ zdůraznil Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace.

„A hodnotit bonitu klientů, tedy jejich schopnost splácet, musejí si být jisti, že klient bude schopen splácet úvěr. A v rámci takového hodnocení rizikovosti může být zohledněno i kritérium věku. Na tom není nic špatného.“

„Na druhé straně je pravda, že by to nemělo být jediné kritérium,“ zdůraznil Jan Matoušek. „V tom smyslu musím uvítat, že se studie udělala a jsem spokojený s výsledkem. Protože také ukázala, že skoro 90 procent finančních institucí postupuje správně, nedopustilo se žádné chyby, které by bylo možné vykládat jako diskriminaci klientů.“

Výzkum měl dvě části: anonymní dotazníkové šetření a situační testování, kdy figuranti kontaktovali vybrané banky, pojišťovny a nebankovní poskytovatele finančních. Už během výzkumu část společností své podmínky změnila.

Vlasta Gajdošíková, mkp, raf Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme