Některé firmy zneužívají uzavírání smluv po telefonu, zamlčují podmínky

K uzavření smlouvy stačí jediný telefonát. Občanský zákoník takovou praxi umožňuje. Některé firmy toho však zneužívají a přes telefon lidi přinutí uzavřít nevýhodné smlouvy. Není totiž prakticky možné, aby při hovoru zazněly všechny podrobné podmínky, které smlouva obsahuje.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

telefonování | Foto: Věra Luptáková

Firmy lidem po telefonu nabízejí různou kosmetiku, knihy nebo cestopisné karty. A přestože se člověk ubezpečí, že se k ničemu nezavazuje, mohou mu začít problémy.

Stalo se to třeba paní Daně ze Žďáru nad Sázavou, která souhlasila se zasláním zboží s cestovní tematikou. Nabídka se jí totiž zdála velmi výhodná.

„Nabídkou uvítacího balíčku byly kartičky zemí, různých světadílů. Součástí byla i mapa světa a dárková sada taštiček. Za 59 korun se mi to zdálo výhodné, takže jsem souhlasila s tím, že nejsem povinna odebírat další balíčky,“ vypráví.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Lucie Maxová mluvila s oklamanou zákaznicí, která uzavřela smlouvu po telefonu

Jenže opak byl pravdou. Za pár týdnů přišla ženě složenka na zaplacení dalšího zboží.

„Asi po třech měsících mi přišla upomínka za další balíček již v hodnotě nějakých 150 korun, který jsem nikdy nedostala. Od té doby mi každý měsíc přicházejí nové a nové upomínky,“ stěžuje si paní Dana.

Podle Karla Křivánka z jihlavské občanské poradny jde o typický příklad uzavírání smluv přes telefon.

„Lidé si bohužel někdy nejsou vědomi toho, že lze uzavřít smlouvu i po telefonu, popřípadě, že i když si něco objednají, neznají všechny podmínky,“ říká Křivánek.

Spory mohou skončit i u soudu

Proto je důležité ještě před souhlasem s objednávkou projít podmínky firmy třeba na internetu. Pokud se lidem totiž přihodí to, co paní Daně, může takový případ skončit až u soudu.

„Oslovila jsem právníky, aby mi s touto věcí pomohli. Je to asi 14 dní, co jsem poslala dopis od právníků. A od té doby není ze strany dodavatele žádná odezva,“ konstatuje paní Dana, která by si prý po telefonu už nikdy nic neobjednala.

„Protože jak vidíte, prostě jsou to firmy, které se snaží ze zákazníků nebo ze svých potenciálních klientů dostat co nejvíce peněz,“ tvrdí.

Něco jiného ale je, když vám do schránky přijde balíček se složenkou, aniž byste předtím s kýmkoli mluvili. V tom případě jde totiž o takzvané nevyžádané zboží a příjemce nemá povinnost cokoliv platit ani informovat dotyčnou firmu o tom, že mu balíček dorazil.

Lucie Maxová, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme