Některé internetové deníky zpoplatňují část svého obsahu

Nejdříve zkoumali reakce svých čtenářů, teď se ale někteří vydavatelé rozhodli nepopulární opatření zavést. Řeč je o fenoménu zpoplatňování internetového obsahu, který se postupně rozšiřuje i do Česka. Nově se ode dneška rozhodl vybírat peníze za kliknutí na některé své články na internetu i týdeník Reflex.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

S novými návrhy oděvů se pracuje v počítačových programech.

S novými návrhy oděvů se pracuje v počítačových programech. | Foto: Tomáš Adamec

Ivan Hamšík z Reflexu dnes zaváděné opatření obhajuje snahou ochránit tištěnou podobu magazínu, která byla donedávna s týdenním zpožděním na internetu ke stažení.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tématu zpoplatňování internetového obsahu se věnoval redaktor Radiožurnálu Martin Drtina

„Zadruhé tím chceme vyjádřit to, že kvalitní obsah na internetu není zadarmo. Samozřejmě máme nějaké obchodní plány, ale nebylo to úplně to hlavní. Hlavní bylo gesto a ochrana tištěného časopisu,“ podotkl Hamšík.

Zpoplatnění článků podle odhadu vydavatelství odradí přibližně desetinu návštěvníků webu. Pokud by to bylo víc, Hamšík nevylučuje, že by magazín přiznal porážku a vrátil se k původnímu bezplatnému modelu.

„Určitě se nehodláme třeba za tři měsíce vrátit, kdyby to bylo neúspěšné. Věříme tomu, že to úspěšné bude, a vyhodnotíme to třeba za rok,“ doplnil.

Tuzemská internetová komunita ale zatím není moc zvyklá na to, že by si musela platit za přístup k produkci novin nebo časopisů. Publicista a znalec internetové sféry Miloš Čermák připomíná, že tato psychologie lidí vychází z historie webu a bude se měnit jen těžce.

„Webový obsah vznikl jako specifický mediální druh a stalo se, že byl zadarmo. Bylo to velmi nešťastné a to, že se nyní uvažuje o zpoplatnění části obsahu, je jenom důkaz toho, že se věci nějakým způsobem dávají do pořádku, protože velká část webového obsahu stojí spousty peněz,“ zdůraznil Čermák.

Inspirace ze zahraničí

Reflex není jediný, kdo se směrem zpoplatnění svého webu vydává. Podobně uvažuje i vydavatelství Mafra, potvrzuje Iva Melagová z portálu iDnes.

„V současné době pouze mapujeme situaci na trhu a možnosti, jaké bychom se v případě rozhodnutí, že i my placený obsah zavedeme, v rámci iDnes využili,“ uvedla Melagová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Je normální za obsah webu platit, říká v rozhovoru pro Radiožurnál publicista Miloš Čermák

Naopak o zavedení placeného obsahu neuvažuje internetová odnož deníku Právo, server novinky.cz, ani web aktuálně.cz.

Inspiraci nacházejí české mediální domy v zahraničí. Známé jsou snahy magnáta Ruporta Murdocha. Ten se dlouhodobě snaží začít vydělávat na všech internetových mutacích svého mediálního impéria.

Nejnověji Murdoch oznámil konec bezplatných britských Timesů na síti a také prestižního amerického deníku The New York Times.

Podle Miloše Čermáka bude taková praxe u světově proslulých titulů časem běžná. „Myslím, že za zpravodajství se platit nebude. Za obsah, za publicistiku, za něco, co lidi zjistí, že mají potřebu platit, za to se platit bude,“ říká Čermák.

Martin Hromádka, Martin Drtina, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme