Některé internetové obchody dál klamou zákazníky. Uvádí neúplné i zavádějící informace
Od začátku roku udělila Česká obchodní inspekce provozovatelům internetových obchodů pokuty celkem za více než tři miliony korun. Při kontrolách ale inspektoři zjistili, že e-shopy už předpisy porušují méně než dřív.
Nejčastějšími prohřešky internetových prodejců jsou klamavé obchodní praktiky a neúplné nebo zavádějící údaje třeba o prodávajícím nebo o podmínkách uzavření smlouvy.
„Navýšili jsme počty kontrol zhruba o 29 procent a počet uložených pokut rovněž stoupl na necelých 18 procent. Nejvýše uložené pokuty se pohybují v řádech desítek až stovek tisíc korun,“ shrnuje ředitel České obchodní inspekce Vladimír Velčovský.
Redaktorka Klára Bílá zjišťovala, jakých prohřešků se internetoví obchodníci dopouštějí nejčastěji
Internetovým obchodům podle něj patří budoucnost, a proto považuje za nezbytné, aby dodržovaly zákony a práva spotřebitelů. Česká obchodní inspekce tak bude v kontrolách dál pokračovat. Někteří internetoví prodejci už se ovšem z chyb poučili.
„Hlavní internetoví obchodníci, ti, kteří už tu jsou nějakou dobu, jsou lépe edukovaní, lépe vědí, jak plnit formální záležitosti ve svých obchodních podmínkách, ty, které právě Česká obchodní inspekce kontroluje a kde nachází největší množství chyb,“ říká Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.
Zákazníci by si podle něj měli dávat pozor zejména na podezřelé cenové akce u e-shopů, se kterými nemají osobní zkušenost a odkud nenakupoval ani nikdo z jejich okolí.
„Prověřovat certifikáty u obchodů a dávat si také pozor na to, když nás potom obchodník informuje e-mailem třeba o změně, že není možné platit jinak než předem, že dobírku ruší,“ dodává Vetyška.