Některé školy umí začlenit romské děti do běžné výuky

Romské děti jsou 27krát častěji posílané do bývalých zvláštních škol, kam dnes chodí převážně žáci s lehkým mentálním postižením. Odborníci na mezinárodní úrovni nad Českou republikou zvedají varovný prst a kritizují ji za to, že se dostatečně nesnaží, aby i děti ze sociálně slabého prostředí chodily do obyčejné školy. Existují ale i zařízení, která se o to snaží.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Romské děti (ilustrační foto)

Romské děti (ilustrační foto) | Foto: Jana Šustová | Zdroj: Český rozhlas

Přestože školní rok pomalu končí, v páté třídě pražské Základní školy na Havlíčkově náměstí, byla zrovna hodina geometrie.

„Děláme povrch kvádru a krychle, takže nejdřív jsme odhadovali a dělali jsme modely. Děti jsou docela šikovné, ale je potřeba, aby to viděly, cítily,“ vypráví jejich učitelka, která se dětem snaží věnovat individuálně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Kláry Bílé o výuce romských dětí v Odpoledním Radiožurnálu.mp3

Škola má 180 žáků, z toho 85 romských dětí. Největší problém je podle ředitelky školy Ireny Meisnerové v rodinách.

„Romští rodiče a vzdělání, to je stále ještě hodně problémové, ale snažíme se rodiče chytat přes ty děti. Dětem se líbí chodit do školy, to je podmínka. Když prostě dítě řekne, že nechce chodit do školy, tak ta rodina ho většinou nepodrží,“ říká.

„Jsou tady hodně jako upřímný učitelky. Prostě chtějí dobře pro děti, aby se vyučily,“ říká jedna žákyně, kterou rodiče ve vzdělání podporují.

Trochu jiná situace je na Smysluplné škole v Praze na Lyčkově náměstí. Má přes 300 žáků, z toho v každé třídě až pět romských. Její ředitel Jan Korda říká, že právě jeho školu si vybraly romské rodiny, které vzdělání považují za svoji prioritu.

„Oni se chtějí učit, oni se chtějí vzdělávat, oni nechtějí dělat hlouposti. Děti, které tady začnou dělat hlouposti a nedodržují pravidla, tak s těmi si to potom vyřídíme. My se na všechny děti díváme stejně, všechny mají stejná pravidla a stejné měřítko, a tak není problém,“ říká Jan Korda.

I podle něj je důležitý individuální přístup, učitelé musí jít do hloubky každého dítěte. Podle něj to ale právě dělá jen málo škol.

Projekt začleňování Romů

A přesně to potvrzuje i americký filantrop George Soros, který spolufinancuje projekt Dekády romské inkluze, kde dvanáct členských zemí společně řeší problémy začleňování Romů do většinové společnosti.

„Romským dětem musíte dát stejnou podporu jako těm ostatním. Romské děti potřebují asistenty a učitele v normálních třídách, kteří jim budou umět pomoci,“ říká Georgie Soros.

Zároveň upozorňuje na to, že Česko má stále problémy a některé romské děti diskriminuje ve vzdělávání. Tím největším je podle něj to, že školy, ředitelé a učitelé prostě nechtějí romské děti přijímat.

Klára Bílá, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme