Někteří uchazeči o Hrad chybují na sociálních sítích. Nemají řádně označený oficiální profil
Pro uchazeče o prezidentskou funkci platí během kampaně obdobná pravidla jako pro politické strany a hnutí. Týká se to i oficiálních profilů na sociálních sítích, které musí mít zájemci o Hrad náležitě označeny. Informace o zpracovateli a zadavateli však chybí na stránkách několika z nich. Od Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí za to přitom mohou dostat pokutu až 100 tisíc korun.
Z pohledu na oficiální profily zájemců o Hrad vyplývá, že povinné údaje chybí na facebookových stránkách předsedy Asociace obranného průmyslu a člena Realistů Jiřího Hynka, lékaře Marka Hilšera, herečky Jany Yngland Hruškové či producenta a předsedy strany Rozumní Petra Hanniga.
Sliby prezidentských kandidátů: povinná vojna, zdražení cigaret, odpuštění penále z dluhů
Číst článek
„Děkuji za zprávu. Údaje doplním,“ reagoval na zprávu serveru iROZHLAS.cz ohledně chybějícího označení například Hynek z Realistů. V době publikace textu se posléze náležité údaje objevily jak na jeho facebooku, tak na stránce "Hynek 2018".
Zákonné označení podle svých slov doplní také Hilšer. Nemá ho zatím ani na svém webu "Marek na Hrad". „Tyto náležitosti v nejbližší době uvedu na webu. Děkuji za upozornění a vynasnažím se záležitost vyřešit. Není za tím úmysl nic skrývat,“ popsal.
Označení ze zákona sleduje dohledový úřad
Oficiální účty na sociálních sítích všech uchazečů o prezidentské křeslo musí podle nových pravidel platných od začátku roku 2017 obsahovat informaci o zadavateli a zpracovateli. Obdobně jako v případě kandidátů politických stran a hnutí na to během kampaně pod hrozbou až statisícové sankce dohlíží brněnský úřad.
„Pravidla pro označování prostředků kampaně jsou v prezidentských volbách obdobná jako u sněmovních voleb. Propagace musí obsahovat jméno kandidáta a informacemi o zadavateli a zpracovateli. Stejně tak registrované třetí osoby musejí kampaň označit svým názvem a zkratkou, fyzické osoby jménem, a evidenčním číslem,“ uvedl člen úřadu pro dohled nad stranami Jan Outlý.
Pravidla prezidentské kampaně
Všichni uchazeči o Hrad musí mít zřízený volební účet, na který přijímají dary od sponzorů a hradí z něho náklady na předvolební kampaň. Utratit mohou před prvním kolem volby za kampaň maximálně 40 milionů korun, před druhým kolem pak mohou vynaložit dalších 10 milionů. Veškeré dary od sponzorů i bezúplatná plnění se musejí promítnout na transparentním účtu kandidátů, a to nejpozději tři dny před volbou hlavy státu (například v případě Miloše Zemana dodnes není vyjasněné, kdo jeho kampaň financoval). Nejpozději tři měsíce po volbách pak musí kandidát zveřejnit souhrnnou zprávu o financování své kampaně.
Náležitě označenou facebookovou stránku má naopak třeba bývalý šéf Akademie věd Jiří Drahoš. Podle jeho mluvčí Lenky Pastorčákové nebyla předchozí konzultace s dohledovým úřadem potřeba. „Vycházeli jsme z doporučení našich právníků, podle kterých takovéto značení jednoznačně vyplývá z výkladu příslušného zákona,“ popsala.
Správně označený facebook mají i další kandidáti - adept Občanské demokratické aliance (ODA) Vratislav Kulhánek nebo podnikatel a skladatel Michal Horáček. „S nutností označit veškerou propagaci jsme počítali, takže například i na našich kampaňových plackách je na zadní straně nalepená cedulka s údaji o zadavateli a zpracovateli. To samé se týkalo sociálních sítí,“ popsal Horáčkův mluvčí Jiří Táborský.
S úřadem prý pravidla předem konzultovali. „Potřebovali znát jejich stanovisko v určitých případech, kde zákon není zcela jednoznačný, například ve věci podoby transparentního účtu. Komunikace probíhala bez problémů,“ doplnil Táborský.
Horáček i Drahoš mají zároveň i svůj prezentační web. Ačkoli Horáček má informaci o zadateli a zpracovateli viditelně na stránkách uvedenou, u Drahoše nelze dohledat.
Povinné údaje obsahuje i oficiální facebookový profil současného prezidenta Miloše Zemana. Zřídil si také propagační web nazvaný "Zeman znovu 2018", informace o zadavateli a zpracovateli je uvedená v zápatí stránky.