Nenahlášená kampaň a materiály bez informací. Úřad dohlížející na strany zahájil čtyři nová řízení

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí zahájil správní řízení s dalšími čtyřmi subjekty. Celkem je řízení již šest. Týkají se říjnových voleb do Sněmovny. Ve čtvrtek to sdělil předseda úřadu Vojtěch Weis. Podle úřadu mohla být porušena zákonná pravidla vedení volební kampaně. Konkrétní názvy chybujících stran Weis neuvedl. Za prohřešky může úřad ukládat sankce, v těchto případech od 10 000 do 100 000 korun.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předvolební plakáty ODS a ČSSD | Foto: Kristýna Novotná | Zdroj: Český rozhlas

V prvním případě ze čtyř nových řízení se jedná o účast právnické osoby na kampani bez předchozí registrace u úřadu a neoznačení volební kampaně informací o zadavateli a zpracovateli. V dalších dvou případech se podle úřadu jedná o to, že kandidující subjekt a právnická osoba nezajistily, aby volební materiály obsahovaly informaci o zadavateli a zpracovateli. Ve čtvrtém případě bylo podle úřadu umožněno využití komunikačního média kraje k volební kampani.

Kampaň odstartovala, pro zájemce o Hrad platí nová pravidla. Na co si musejí dát pozor?

Číst článek

Doručením oznámení o zahájení řízení začne třicetidenní lhůta pro vydání rozhodnutí. Podle Weise je správní řízení neveřejné, a proto nelze podávat podrobnější informace. "V okamžiku, kdy rozhodnutí úřadu budou v právní moci, budeme o výsledku předmětných správních řízení adekvátně informovat veřejnost," uvedl Weis.

Sobotka na buldozeru

Se dvěma subjekty úřad zahájil správní řízení už v první polovině srpna. V prvním případě se jednalo o účast na kampani bez předchozí registrace. Řízení se týkalo novinových inzerátů České asociace satelitních operátorů s karikaturami premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD).

Podle asociace to nebyla součást předvolební kampaně. Tvrdí, že pomocí inzerce v tisku kritizovala novelu zákona o elektronických komunikacích. Ve druhém případě se podle úřadu jednalo o to, že kandidující subjekt nezajistil, aby volební materiály obsahovaly informaci o zadavateli a zpracovateli.

Média v minulosti spekulovala o tom, že se úřad zabývá například knihou bývalého ministra financí Andreje Babiše (ANO) nazvanou O čem sním, když náhodou spím nebo žlutými billboardy, které naopak poukazují na Babišova pole s řepkou. Podle médií by se úřad mohl zabývat i společností Uber, která měla v tisku placenou inzerci proti novele zákona o silniční dopravě, nebo aktivitami olomouckého hejtmana a lídra kandidátky hnutí ANO v Olomouckém kraji Ladislava Oklešťka. Ten už v dubnu zahájil kampaň "Hejtuj hejtmana".

Úřad vznikl letos v Brně, správní řízení jsou první, která ve své činnosti zahájil. Úkolem instituce je kontrola financování politických stran a hnutí, což dosud dělá kontrolní výbor Sněmovny. Úřad si od něj agendu postupně převezme. Bude hlídat i dodržování stanovených horních hranic nákladů volebních kampaní. U sněmovních voleb je to 90 milionů korun.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru