Nepodařená dovolená s CK Harmonie Medical bude mít soudní dohru

Dovolená klientů CK Harmonie Medical v Chorvatsku bude mít s největší pravděpodobností soudní dohru. Poškození klienti chtějí podat trestní oznámení na ředitelku cestovní kanceláře Hanu Vítečkovou. Někteří se už z ostrova Vis vrátili domů. Na místě stále zůstává 200 lidí. Zhruba třetina z nich už ale mohla být na cestě do vlasti s jinou cestovní kanceláří. Delegát bohužel opět selhal. V Praze se mezitím shromažďují klienti cestovní kanceláře a řeší co dál. Podle odborníků může podobný osud stihnout ještě dalších až 10 cestovních kanceláří.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

letovisko Brela

letovisko Brela | Foto: Alexandr Pícha

Z ostrova Vis se už domů vrátila stovka rozhořčených turistů. Zpáteční cestu jim pomohl zajistit český konzulát ve Splitu. Ten také nyní řeší, jak dopravit do Česka zbývajících 200 rekreantů. Pomoc už nabídlo několik cestovních kanceláří. Delegát Harmonie Medical navlékl na šňůru nepochopitelných přehmatů další korálek, když - jak nám potvrdila konzulka Veronika Honcová - turistům vůbec nepředal nabídku CK Fischer na bezplatnou leteckou přepravu ze Splitu do Ostravy.

Jak Radiožurnálu řekl jeden z klientů, delegát Medicalu jim skutečně o této možnosti nic neřekl. "Sepsali jsme přímo v hotelu takovou petici, nechali jsme ofotit veškeré smlouvy. Ti lidi, kteří nám to dali, tak to máme ofocené, a jednotně na ni podáme trestní oznámení." Nad dalším osudem zhruba 200 lidí na ostrově Vis tedy nadále visí otazník.

Všech 200 klientů má však podle vedoucího tiskového oddělení Ministerstva zahraničních věcí Karla Borůvky zajištěnu dopravu zpět domů. Podle něho už má konzulát ve Splitu dostatek nabídek na dopravu lidí zpět do vlasti za velmi výhodné ceny, někteří dopravci nabízejí několik míst ve svých autobusech dokonce zdarma.

O tom, jak se dál zachová cestovní kancelář Harmonie, bude její majitelka Hana Vítečková jednat s právníky. Jak ráno potvrdila Radiožurnálu, postižené klienty chce odškodnit."Strašně mne to mrzí. Je to hrůza, že klienti, kteří přijeli, nebyli ubytováni, že prožili strastiplnou cestu. Mě je to nesmírně líto a všichni klienti budou odškodněni. Dopisy jim byly rozeslány."

Jak potvrdil Borůvka, není teď jasné, kdy se další turisté vrátí zpátky. "Nyní bohužel ta situace se dramatizuje dál a hrozí pro cca 120 lidí podobná situace někdy v úterý nebo ve středu." Podle Karla Borůvky má ministerstvo příslib chorvatských hoteliérů, že poškození klienti mohou až do středy využívat kapacity tamních ubytovacích zařízení. Hoteliér na jadranském ostrovu Vis, kde bydlí asi 120 klientů, bude dnes podle Borůvky ověřovat, zda platba za ubytování klientů nepřišla na jeho účty. Pokud by cestovní kancelář za klienty skutečně zaplatila, jak tvrdí majitelka Hana Vitečková, pak by samozřejmě mohli lidé zůstat v Chorvatsku až do konce své dovolené. Pokud však hoteliér nebude mít peníze na účtech, musí lidé hotel opustit do středy.

Před pražským sídlem cestovní kanceláře se shromažďují klienti Harmonie Medical. V bouřlivé atmosféře řeší, co dál. Pro desítky lidí se stala dovolená v Chorvatsku doslova noční můrou. Teď nevědí co dělat. Cestovní kancelář, u které si objednali relaxačně-rehabilitační pobyt, s nimi nekomunikuje. To, co neodjeli, nevědí, zda dostanou zptáky své peníze. Ti, co do Chorvatska poslali své příbuzné a rodiče, zase mají strach, jak tuto anabázi zvládnou. Vzhledem k tomu, že s cestovní kanceláří odjeli hlavně starší ldé, volání na mobily nepřichází v úvahu. Klienti nyní z médií hltají doslova jakoukoli zprávu.

Pojištění je a není

Kancelář podle všech dostupných informací není pojištěna proti úpadku. Přitom na reklamních letácích kancelář tvrdí, že je pojištěna proti úpadku u pojišťovny Generali. Podle majitelky kanceláře Hany Vítečkové vyřizovali pojištění půl roku, "takže smlouva je podepsaná, s tím, že jsme snižovali samozřejmě pojistné kvůli tomu, že jestliže jsou problémy, kdy se pořád dokola vyřizují věci, než se ta smlouva uzavře, tak samozřejmě to trvá a ten obrat není takový, aby se hradila částka, která byla daná."

Podle vyjádření pojišťovny Generali kancelář pojistnou smlouvu sice má, ale smlouva není účinná. Majitelka totiž nezaplatila spoluúčast. To podle Generali znamená, že cestovní kancelář pojištěna není. Právě pojištění zajišťuje klientům, aby v případě potíží kanceláře mohli získat zpět své peníze. Klienti Harmonie Medical se tak mohou domáhat svých peněz pouze soudní cestou.

Ani podle Marie Nezvalové z Evropské cestovní pojišťovny cestovní kancelář pojištění proti úpadku nemá. "Cestovní kancelář Harmonie Medical není v současné době pojištěna, přestože s touto společností probíhala v minulosti jednání. Klienti cestovní kanceláře bohužel nemohou své nároky na pojistné plnění uplatnit u poolu pro pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře."

Jak tedy postupovat při koupi zájezdu? Je nejlepší si hned při placení zájezdu vyžádat doklad o pojištění cestovní kanceláře proti následkům úpadku. Klienti nepojištěných cestovních kanceláří si musejí v případě krachu hradit zpáteční cestu sami. U pojištěné cestovky ale tento problém poškození klienti řešit nemusí, upozorňuje Blažena Křížová z Ministerstva pro místní rozvoj. "V plné výši stoprocentně je hrazena klientům repatriace zpátky do České republiky a všechny náklady, které jsou s návratem spojené. Nemusí být ale úplně stoprocentně hrazeny další výdaje, které klient zaplatil cestovní kanceláři a které nespotřeboval. Je to odvislé především od toho, kolik klientů uplatní nárok na likvidaci té pojistné události."

O problémech úřady věděly

O tom, že je cestovní kanceláře Harmonie Medical nesolventní, se můžeme přesvědčit i na internetové adrese www.justice.cz. Ve výpisu z obchodního rejstříku se dočteme, že obvodní soud pro Prahu 1 už v březnu nařídil exekuci majetku firmy, a to kvůli oprávněné pohledávce.

Někteří chorvatští hoteliéři si přitom na cestovní kancelář Harmonie Medical stěžovali už na jaře letošního roku. To potvrdil vedoucí tiskového oddělení Ministerstva zahraničních věcí Karel Borůvka. "My jsme měli jisté signály od jednoho subjektu v Chorvatsku. Ty informace jsme písemně předali Ministerstvu pro místní rozvoj, České centrále cestovního ruchu i Asociaci cestovních kanceláří a je na nich, aby přijali příslušná opatření."

Ministerstvo pro místní rozvoj ale jednalo: Už loni v prosinci podalo podnět živnostenskému úřadu v Opavě, aby cestovní kanceláři Harmonie Medical odebral licenci. Důvodem byla informace, že kancelář neuzavřela zákonné pojištění proti následkům úpadku. Podle mluvčího ministerstva Petra Dimuna však zákon nedovoluje varovat klienty veřejně. "Bohužel oficiálně jsme to udělat nemohli, protože tam jsme vázáni obchodním tajemstvím. Pokud bychom to učinili, tak bychom byly vystaveni možnosti žaloby. Nicméně ty klienty, kteří se k nám dovolali, jsme nabádali k výrazné ostražitosti a k tomu, aby si vyžádali od CK Harmonie doklad o zaplacení pojistky proti úpadku."

Podobný případ se může letos ještě opakovat. Tvrdí to ředitel analytické firmy Mag Consulting Jaromír Beránek. Harmonie Dluhy mají v podle Beránka také další menší cestovní kanceláře. "Podle našich informací ze začátku letošní letní sezóny ještě neuhradilo za pobyty svých zákazníníků 8-10 cestovních kanceláří fonanční prostředky hotelům v Chorvstasku nebo na chorvatském pobřeží za loňský rok. Nelze proto vyloučit, že chorvatská strana podobně jako tomu bylo v těchto dnech."

Předchozí zprávy o klientech cestovní kanceláře Harmonie Medical najdete zde.

Markéta Kaclová, Dušan Valenta, Tomáš Lörincz, Vlasta Valentová, Michal Fila Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme