Nevhodné vánoční dárky můžete u některých obchodníků vyměnit

Někteří obchodníci vyměňují nevhodné vánoční dárky. Lidem takto vycházejí vstříc hlavně velké obchodní řetězce. Špatně vybraný dárek totiž není důvodem k reklamaci a zákazník nemá na vrácení zboží nárok.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pokladna | Foto: Tomáš Adamec

„Žádná taková zákonná povinnost zde prodávajícímu uložena není. Pokud si zákazník koupí nějakou věc v kamenném obchodě, nemá právo požadovat výměnu nebo její vrácení oproti vrácení kupní ceny, pokud to sám prodávající neumožní z dobré vůle,“ upozorňuje právník časopisu dTest Jan Votočka.

Výjimku tvoří případy, kdy prodávající možnost výměny předem sliboval na vývěsce v obchodě nebo třeba na paragonu. Podmínky si ale určuje sám prodejce. Zboží musí být například v originálním obalu, často i nevybalené a s originálními visačkami.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak je to s výměnou nechtěných vánočních dárků zjišťoval Zbyněk Zykmund

„Bohužel se setkáváme s případy, kdy takovéto deklarace potom v povánočním čase nejsou splněny. Prodávající přesto, že něco slíbil, tak to nesplnil. V tomto případě je velice složité dokázat, co bylo skutečně tvrzeno,“ říká Votočka.

„Pozná se tím i obchodník, který to myslí dobře a který své obchodní praktiky skutečně používá vstřícně vůči spotřebitelům. Je třeba také upozornit na to, že smluvní stranou kupní smlouvy je ten, kdo vás obdaroval, to znamená, že on by měl tyto záležitosti vyřizovat,“ dodává Jan Votočka.

Vrácení zboží s paragonem je podle ředitele marketingu společnosti Globus Borise Malého snadné: „Je k tomu potřeba pouze pokladní doklad a zakoupené zboží v originálním, nepoškozeném obalu.“

Každé zboží vrátit nejde

„Vrátit nebo vyměnit nejdou čerstvé potraviny, spodní prádlo, hygienické prostředky, počítačové vybavení, mobily, tisk, cigarety nebo metrový textil,“ potvrzuje za obchody Tesco Eva Karasová.

Zvláštním případem jsou internetové obchody. Tam máte nárok zboží vrátit do 14 dnů bez udání důvodu. Mnoho obchodníků před Vánocemi tuto lhůtu ještě prodloužilo.

„Pokud si koupíte dárek mezi 10. a 23. prosincem, můžete ho za standardních podmínek vrátit až do 15. Ledna,“ potvrzuje například PR manažerka mall.cz Michala Gregorová.

Igor Maňour, Zbyněk Zykmund, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme