Nevyžádané reklamě se dá ode dneška bránit

Krušnější časy dnes nastaly výrobcům cigaret a alkoholu i jejich propagátorům, kteří se snaží získat zákazníky mezi dětmi a mládeží. Dnešním dnem vstupuje v platnost řada omezení. Velkoplošné reklamy na tabákové výrobky se například nesmějí přiblížit ke školám na vzdálenost menší než 300 metrů. Zákon ode dneška omezuje i reklamu na alkohol a léky. Do schránek by také měly přestat směřovat nevyžádané letáky. Za porušování hrozí sankce až deset miliónů korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

reklama | Foto: Robert Mikoláš

Ode dneška se můžeme lépe bránit nevyžádaným reklamním letákům. Začal totiž platit nový zákon o reklamě, který omezuje distribuci propagačních materiálů. Pokud tedy opatříte svoji poštovní schránku cedulkou s upozorněním, že letáky nechcete, jejich distributoři to musí respektovat. Jinak jim hrozí vysoké pokuty. Potvrzuje to prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný: "Zákon říká, že šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo adresáta obtěžuje, se zakazuje, takže to je ustanovení, na základě kterého se lze proti té reklamě bránit."

Firmy o novém zákoně o regulaci reklamy dobře vědí a připravily se na něj. Potvrzují to například slova Petra Vyhnálka - jednatele společnosti Globus: "Pro nás je ta povinnost, že musíme tento zákon dodržet, takže pokud si někdo na schránce označí, že si nepřeje mít letáky, tak je tam samozřejmě od naší firmy mít nebude."

Stejně se vyjádřil i vedoucí marketingu společnosti Obi - Zdeněk Holub. Ten zákon dokonce vítá: "Zákon dá menší šanci takovým těm nekalým konkurentům."

Pokud nepomůže nálepka na poštovní schránce, že si propagační materiál nepřejeme, mohou se lidé obrátit živnostenské úřady, které zjednají nápravu. Novela zákona o reklamě ale nezbaví letáků některé účastníky spotřebitelských soutěží. Na anketním lísku totiž často bývá uvedeno, že svým podpisem souhlasíme se zasíláním reklamních tiskovin.

Zpřísnění pravidel vítají i zdravotníci - devět kuřáků z deseti totiž začíná kouřit v dětském věku, zatímco v dospělosti se už pro kouření téměř nikdo nerozhodne. Spokojen je i doktor Radkin Honzák z lékařské fakulty Univerzity Karlovy. "V těchto letech kritických ten mladý člověk jednak chce být jiný a zadruhý chce být in se svou společností, takže je tam navíc ten symbol spojování a k tomu ta cigareta je dodaná jako ten atribut."

Počet mladých lidí holdujících tabáku se neustále zvyšuje. Do čtrnácti let věku zkusí cigaretu polovina dětí, pravidelně přitom začne kouřit plných 6 % z nich. Každý den u nás zemře 60 lidí na nemoci, které s kouřením souvisejí. Podle psycholožky Ilony Presslové má právě propagace cigaret nezanedbatelný vliv na to, že děti kouření zkusí. "Děti a dospívající mládež, ti jsou obrovsky ovlivnitelní právě dobře udělanou reklamou. Pokud je ten výrobek spojován s hodnotou, kterou oni uznávají nebo o kterou usilují, jako sebevědomí, úspěch, přitažlivost ve společnosti, tak má obrovský účinek na děti."

Markéta Kaclová, Jana Petrová, Aleš Heřmánek, Renáta Prátová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru