Nevyžádanou reklamu mohou ovlivnit sami spotřebitelé
Otravné telefonáty z call center, stohy letáků ve schránce, spousta nesmyslů z pouličních promo-akcí po kapsách. Některé z nás tyhle marketingové metody otravují víc, než jsme ochotni snášet, ale - co s tím?
Jistě, můžeme telefon vždycky zavěsit a letáky denně vyhazovat, ale existují i jiné možnosti. Málokdo ví, že je možné bránit se i efektivněji. Telefon je možné pro případ volání z call center zablokovat, doručování letáků do schránek odmítnout, což Rádiu Česko potvrdil i Filip Ulík ze společnosti Comgate.
Otravné telefonáty z call center, stohy letáků ve schránce, spousta nesmyslů z pouličních promo-akcí po kapsách. Téma pro Filipa Ulíka ze společnosti Comgate a Janu Grofkovou z firmy Onyx.
„Zabýváme se takzvaným opt-outem, tedy vytvářením databáze telefonních čísel, které si nepřejí být v kontaktu s nevyžádanou reklamou nebo jinými marketingovými nástroji. Koneckonců existuje zákon, který nařizuje všem operátorům blokovat telemarketing, jestliže si to majitel tarifu, potažmo přístroje, přeje,“ uvedl Ulík:
„Takové číslo je vyznačeno v papírovém telefonním seznamu se značkou, která poukazuje na zákaz telemarketingových telefonátů. V praxi to ale moc nefunguje, neboť seznam existuje jen v tištěné verzi a telemarketingové společnosti je nemají k dispozici. My tedy převádíme tu papírovou podobu do té datové a nabízíme ji call centrům.“
Spokojenost na obou stranách
I pro marketéry je zmíněná databáze paradoxně výhodná. „Vidím tam úsporu pro společnosti,“ dodal Ulík.
Existují ale i další formy nevyžádaného marketingu, například neadresná distribuce. Šíření většinou tiskovin nikoli na konkrétní adresy, ale hromadně do schránek. To není mezi lidmi zrovna nejoblíbenější forma marketingové komunikace - těch schránek s nápisem "žádné letáky" je čím dál víc. Podle Jany Grofkové z firmy Onyx, která se zabývá neadresnou distribucí letáků ale roznašeči respektují přání lidí a do označených schránek materiály nevhazují.
„Zmíněný nástroj využívají především větší potravinové řetězce, které mají každý týden akční zboží. Některé lidi právě tento druh akcí zajímá, tudíž je takové letáky neobtěžují. V zásadě ale respektujeme přání lidí, kteří materiály odmítají,“ uvadla Grofková pro Rádio Česko.