NKÚ: Některé projekty vodní dopravy se prodražily až trojnásobně
Modernizace vodních cest se prodražují, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Například u projektu splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou ministerstvo dopravy schválilo bez připomínek trojnásobné navýšení nákladů, které se vyšplhaly na 880 milionů korun.
Na 1,2 miliardy z původních 800 milionů korun vzrostly podle mluvčí NKÚ Olgy Málkové náklady na rekonstrukci železničního mostu v Kolíně, u kterého stavbaři zvyšovali podjezdovou výšku.
„Podle kontrolorů to způsobilo velké množství takzvaných vyvolaných investic, které ovšem s lodní dopravou nesouvisely. Z prostředků na rozvoj vodní dopravy tak byla zaplacena například kompletní rekonstrukce dvou nástupišť na nádraží v Kolíně, a to včetně nového zastřešení, osvětlení, informačních systémů nebo výměny nákladního výtahu,“ uvedla Málková.
Při zadávání prací navíc Ředitelství vodních cest (ŘVC) porušilo zákon o veřejných zakázkách, upozornil dále úřad.
Podle mluvčího Ředitelství vodních cest Jana Bukovského bylo využití peněz v pořádku. „Tyto investice ale byly vkládány do majetku státu a byly vkládány do rekonstrukce nástupišť, kolejí, nových protihlukových zdí, které bylo potřeba stejně udělat. Pouze se financovaly z jiné kapitoly, nikoliv z kapitoly železnice, ale z kapitoly vodní cesty,“ vysvětlil Bukovský.
Ředitelství podle něj už dříve přijalo řadu opatření. Změny prý přišly s novým ředitelem na konci loňského roku, od kdy úřad vede Lubomír Fojtů. "Od konce loňského roku máme nové mechanismy a nové personální obsazení. Už by se to nemělo opakovat," doplnil mluvčí.
Modernizace vodních cest se podle zjištění NKÚ prodražuje, ačkoliv podíl vodní dopravy na nákladní přepravě zůstává zanedbatelný. V posledních pěti letech činil 0,43 procenta. Počet překladišť napojených na vodní cesty se navíc nezměnil.