NKÚ: Některé projekty vodní dopravy se prodražily až trojnásobně

Modernizace vodních cest se prodražují, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Například u projektu splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou ministerstvo dopravy schválilo bez připomínek trojnásobné navýšení nákladů, které se vyšplhaly na 880 milionů korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladní loď

Nákladní loď | Foto: Jan Rosenauer

Na 1,2 miliardy z původních 800 milionů korun vzrostly podle mluvčí NKÚ Olgy Málkové náklady na rekonstrukci železničního mostu v Kolíně, u kterého stavbaři zvyšovali podjezdovou výšku.

„Podle kontrolorů to způsobilo velké množství takzvaných vyvolaných investic, které ovšem s lodní dopravou nesouvisely. Z prostředků na rozvoj vodní dopravy tak byla zaplacena například kompletní rekonstrukce dvou nástupišť na nádraží v Kolíně, a to včetně nového zastřešení, osvětlení, informačních systémů nebo výměny nákladního výtahu,“ uvedla Málková.

Při zadávání prací navíc Ředitelství vodních cest (ŘVC) porušilo zákon o veřejných zakázkách, upozornil dále úřad.

Podle mluvčího Ředitelství vodních cest Jana Bukovského bylo využití peněz v pořádku. „Tyto investice ale byly vkládány do majetku státu a byly vkládány do rekonstrukce nástupišť, kolejí, nových protihlukových zdí, které bylo potřeba stejně udělat. Pouze se financovaly z jiné kapitoly, nikoliv z kapitoly železnice, ale z kapitoly vodní cesty,“ vysvětlil Bukovský.

Ředitelství podle něj už dříve přijalo řadu opatření. Změny prý přišly s novým ředitelem na konci loňského roku, od kdy úřad vede Lubomír Fojtů. "Od konce loňského roku máme nové mechanismy a nové personální obsazení. Už by se to nemělo opakovat," doplnil mluvčí.

Modernizace vodních cest se podle zjištění NKÚ prodražuje, ačkoliv podíl vodní dopravy na nákladní přepravě zůstává zanedbatelný. V posledních pěti letech činil 0,43 procenta. Počet překladišť napojených na vodní cesty se navíc nezměnil.

David Černý, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme