NKÚ nemohl kvůli zákonu prověřit prodloužení metra A za 27 miliard

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) nemohl kvůli omezení své působnosti v zákonech důkladně prověřit dostavbu pražského metra A. Šlo přitom o jednu z nejdražších dopravních staveb poslední doby. Podle úřadu to dokládá potřebu rozšíření jeho pravomocí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nově otevřené stanice metra, Nemocnice Motol | Foto: Filip Jandourek

Nový úsek se čtyřmi stanicemi na trase A pražské metra byl zprovozněn 6. dubna letošního roku.

"Výstavba měla stát 22,6 miliardy korun. V době schválení projektu byly tyto přepokládané náklady o pětinu navýšeny na 27,1 miliardy," uvedla Jana Gabrielová z odboru komunikace NKÚ.

V případě prodloužení metra podle ní úřad předpokládal, že část nákladů bude moci prověřit, protože stavba bude dotována částkou 7,4 miliardy z fondů Evropské unie. V době kontroly ale dotace proplacena nebyla.

"NKÚ nemohl prověřit, jak Dopravní podnik hlavního města Prahy s většinou těchto prostředků hospodařil a jestli je využil skutečně účelně a hospodárně, protože to neumožňovalo nastavení měřitelnosti celkové prospěšnosti akce a hlavně podle současného znění zákona o NKÚ se na ně nevztahuje kontrolní působnost NKÚ," oznámila Gabrielová.

NKÚ nemohl prověřit třeba takzvané vícepráce, jež často navyšují cenu veřejných zakázek. Dopravní podnik totiž podle kontrolorů zařadil vícepráce do nákladů, na které nebude požadovat evropské dotace.

"Tyto výdaje, které u infrastrukturních projektů bývají problematické z pohledu jejich účelnosti, hospodárnosti a legality - zejména postupy při zadávání dodatečných stavebních prací, tak zůstanou mimo stávající kontrolní působnost NKÚ," píše se ve zprávě úřadu.

Šéf DPP: Úřad jsem nabídl, ať kontroluje i oblasti, kam nesmí

Generální ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Jaroslav Ďuriš s vyjádřením Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) nesouhlasí. Úřadu prý nabídl, ať kontroluje i oblasti, kam podle zákona nesmí.

"Osobně jsem jim v době před zahájením kontroly sdělil, že stavba nebude v době jejich kontroly dokončena a k čerpání evropských peněz tudíž nedojde," řekl dnes ČTK Ďuriš.

Následně prý úřadu řekl, že nechá představenstvem přijmout usnesení, že úředníci NKÚ mohou kontrolovat i ty oblasti, do kterých podle zákona úřad nesmí. "Nereagovali a kontrolu přesto dělali. Ta zpráva je pro mne nezodpovědná informace," dodal.

Kontroloři žádají rozšíření pravomocí

Podle prezidenta NKÚ Miloslava Kaly je vývoj situace kolem kontroly prodloužení metra A „dobrým argumentem pro rozšíření působnosti NKÚ na kontrolu skutečně všech veřejných prostředků“. "Je neuvěřitelné, že takto ohromný balík veřejných prostředků nepodléhá žádné externí kontrole," uvedl Kala.

Legislativní rada vlády na konci června schválila návrh novely zákona o NKÚ, která má upravit právě rozšíření pravomocí. Novela navazuje na změnu ústavy, kterou loni schválila Sněmovna a kterou čeká projednání v Senátu.

Podle současného znění ústavy kontroluje NKÚ hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Nově by měl kontrolovat hospodaření s veřejnými prostředky a prostředky z veřejných rozpočtů a také hospodaření s majetkem firem s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku.

Někteří odpůrci rozšíření kontrolních pravomocí poukazují na to, že na samosprávy tak dolehnou další kontroly a že je to zatíží.

Metro - nový úsek trasy A | Foto: Český rozhlas

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme