Česko 0:0 Německo

Nová auta na biolíh E85 zmizela z trhu. Přesto jeho spotřeba roste

Automobilky sázejí na stlačený zemní plyn CNG, případně na zkapalněný ropný plyn LPG. Hodně řidičů ale ve snaze ušetřit lije do starších aut společně s benzinem i biolíh. Jaká to s sebou nese rizika?

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

CNG, plnící stanice | Foto: Matěj Skalický

V roce 2012 se v Česku prodalo skoro šest set nových aut na E85. Ze všech alternativních pohonů vypadaly právě prodeje vozidel poháněných státem podporovanou směsí 15 procent benzinu a 85 procent biolihu nejnadějněji.

Jak se můžete přesvědčit v interaktivním grafu, v dalších dvou letech tato naděje zemřela. Nových aut na biolíh se ze všech alternativních pohonů prodalo naopak nejméně, a to pouhých 20 kusů. Předběhly je elektromobily, hybridy a především plynové pohony CNG a LPG.

Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů

V současné době není prakticky možné u nás nové auto spalující E85ku koupit. Například do poslední verze Škody Octavie se montují motory, které by sice teoreticky mohly biolíh spalovat, z rozhodnutí výrobce ale mají řídící jednotky nastavené tak, že to nejde.

"Koncernové motory EA 211 jsou mechanicky zcela schopné spalovat líh. Jen je potřeba přenastavit software tak, aby znal širší rozsah signálu z lambda sondy. Jenže auta to sériové nemají. Kontrolka se vám rozsvítí, příliš chudá směs se zapíše a garančnímu technikovi je jasné, co to asi znamená," vysvětluje technický expert Světa motorů Martin Vaculík.

Proč tedy spotřeba E85 stoupá?

Ačkoli se nová auta na biolíh prakticky neprodávají, jeho spotřeba v Česku rok od roku stoupá. Podle statistik Ministerstva průmyslu a obchodu ho loni český trh vstřebal přes 23 tisíc tun, o třetinu víc než v roce 2012.

Mohou za to hlavně majitelé starších aut, kteří ve snaze ušetřit plní nádrže směsí klasického benzinu s biolihem, a to často navzdory tomu, že nemají motor odborně upravený. Jeho spolehlivost, bezpečnost, výkon ani emise pak neodpovídají současným normám.

Litr biolihu je nyní o tři až čtyři koruny levnější než litr benzinu. Ještě nedávno, před propadem cen ropy, ale rozdíl dosahoval osmi korun.

"Když jsem jezdil na benzin, projezdil jsem měsíčně zhruba pět tisíc. Po přechodu na kombinovaný provoz to vycházelo okolo tří tisíc. Takže úspora byla značná," popsal Radiožurnálu své zkušenosti Ondřej Grussman, který po překonání počátečních obav míchá E85 s benzinem v poměru 3:1. Své starší auto přitom na spalování biolihu nijak neupravoval.

Podle technického experta Světa motorů Martina Vaculíka ale auto bez odborné úpravy nebude na E85 nikdy fungovat tak dobře jako na benzín.

Favorit na biolíh? Až od roku výroby 1992

"Minimálně vám bude svítit kontrolka motoru a budete mít problémy se studenými starty. Aby se auto bylo samo schopné přizpůsobit nějakému množství E85 v benzinu, řekněme maximálně polovině, musí k tomu mít jeden základní předpoklad. Musí to být vůz se vstřikováním a lambda sondou," říká Martin Vaculík.

Řidiči obě paliva míchají především u starších aut, ale i tady jsou některá omezení.

"Nesmí to být vůz s karburátorem. Nepřipadá v úvahu Škoda 105/120 ani první Favority. Můžou to za určitých podmínek zvládat Favority od roku 1992 výš."

Mnozí řidiči si auto nechají za cenu okolo sedmi až osmi tisíc upravit pomocí přídavné jednotky. Ani to ale není ideální řešení.

"Neudělají nic jiného, než že prodlouží dobu vstřiku. Čili ano, nebude svítit kontrolka motoru a vůz bude ráno startovat. Ale z výfuku půjde formaldehyd, acetyldehyd, do oleje se dostane kyselina octová..."

Starší auta navíc mají palivové vedení z gumy nebo plastů, které líh časem rozleptá. Může tak časem dojít k úniku paliva a případnému požáru auta.

Auta jezdící na E85ku mají kvůli nižší výhřevnosti lihu o 10 až 15 procent vyšší spotřebu. Olej v nich by se měl měnit po 10 tisících kilometrech, tedy dvakrát častěji než u benzinových motorů.

Snaha ušetřit může vyjít draho

Provoz neupraveného auta na biolíh s sebou nese i další rizika: motor se může snadno rozbít.

"U lihu se nám ventilové vůle hýbou vždycky rychleji. A v případě že pak kvůli jejich vymezení budu muset měnit celé hrníčkové zdvihátko za dva tisíce, a ono jich je tam šestnáct, tak jsem vůbec nic neušetřil," varuje Martin Vaculík.

Proto by bylo lepší si auto na E85ku pořídit rovnou od výrobce. Ti ale v současné době od tohoto pohonu upustili a vydali se směrem stlačeného zemního plynu. Díky podpoře ze strany nejsilnějších automobilek, jdou už roční prodeje nových aut na plyn do tisíců. Přesto tvoří stále jen necelá dvě procenta z celého trhu s novými auty.

Podíl alternativních pohonů na trhu s novými auty | Foto: Petr Kočí

První místo si na něm stále drží benzin, na který se zejména od roku 2009, kdy začalo dlouhodobé zdražování pohonných hmot, dotahuje nafta. V posledním grafu si můžete připomenout, jak se za posledních deset let vyvíjely cen dvou nejrozšířenějších paliv.

Zdroj dat: CCS


Petr Jansa, Petr Kočí Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme