Nová funkce datových schránek se podle odborníků neprosadí

Datové schránky mají za sebou rok existence, během kterého jimi prošlo už přes patnáct milionů zpráv. K narozeninám je Česká pošta obdařila novou funkcí. Umožňuje nově firmám posílat datové zprávy bez omezení, tedy i soukromou korespondenci.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Datové schránky | Foto: Ministerstvo vnitra ČR

Doposud přitom datovými schránkami bylo možné posílat jen úřední písemnosti a faktury. Nová funkce ale podle odborníků u firem v masivním měřítku neprorazí.

„Je to poměrně drahé. Cena je patnáct korun a čtyři haléře bez DPH za jednu zprávu plus ještě jakýsi další paušál. Obyčejná korespondence je pořád levnější. Příjemců je navíc stále málo. Pokud by to někdo chtěl používat, musel by to naučit i větší masu příjemců používat,“ říká konzultant v problematice elektronických komunikací Jiří Peterka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jiří Peterka mluvil v Odpoledním Radiožurnálu o datových schránkách

Firmy pro posílání pošty mezi sebou mají i mnohem levnější elektronické kanály, například elektronicky podepsaný e-mail, kterým mohou komunikovat v podstatě zdarma. Nelze na druhou stranu datovým schránkám upřít vlastnosti, které jsou jen těžko nahraditelné.

Zpráva jimi poslaná se nemůže ztratit, narozdíl od e-mailu, je v ní zaručena totožnost adresáta i odesílatele, tedy že příjemce spolehlivě ví, od koho datová zpráva pochází. Navíc má možnost si pravost každé zprávy ověřit přes webové rozhraní ministerstva vnitra.

Slabinou je omezená platnost

Slabinou tohoto systému naopak omezená platnost elektronického podpisu datové zprávy. Pokud vám přijde například rozhodnutí o stavebním povolení nebo jiná písemnost, kterou si chcete uchovat déle, jen s elektronickou podobou dokumentu si nevystačíte.

„Můžete to nechat převést do listinné podoby, když zaplatíte třicet korun za stránku. Nebo si to můžete nechat v elektronické podobě, ale není dořešeno, co se dokumentem stane nejdéle po roce, kdy končí platnost toho certifikátu, který úředník použil při vystavování pro podpis. Dnes vám takový dokument ani nezkonvertují,“ dodal Peterka.

Konverze dokumentu přitom znamená, že vám na poště nebo czechpointu převedou datovou zprávu do papírové podoby. Do budoucna by tento problém vyřešil vznik jakéhosi elektronického notáře. U něho by se veškeré datové zprávy archivovaly a i po létech by tak bylo možné vydat tutéž kopii rozhodnutí znova s platným elektronickým podpisem.

Martin Drtina, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme