Nová lokomotiva ČD na část českých tratí vůbec nemůže

České dráhy mají po letech čekání novou elektrickou lokomotivu a už měsíc s ní ve zkušebním provozu jezdí cestující mezi Prahou a Břeclaví. Lokomotiva je to sice moderní, narozdíl od svých starších kolegyň ale na některých českých tratích, a to i hlavních koridorových, nemůže jezdit.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lokomotiva Škoda 109E na zkušebním okruhu VUZ ve Velimi

Lokomotiva Škoda 109E na zkušebním okruhu VUZ ve Velimi | Foto: Jiří Suchomel

Na tratích přes Plzeň, České Budějovice, ale třeba i přes Kutnou Horu jízdu této nové elektrické lokomotivy, kterou Českým drahám dodala plzeňská Škoda Transportation, nezažijete.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémy Českých drah s novu lokomotivou se zajímal reportér Petr Sehnoutka

Lokomotiva sem nesmí - zakázal jí to Drážní úřad. A to proto, že by rušila zdejší zabezpečovací zařízení, tedy kolejové obvody o frekvenci 25 Hz, vysvětluje ředitel drážního úřadu Pavel Kodym:

„Všechna zabezpečovací zařízení pracují na principu detekce vlaku, čili fakticky vzato kolejový obvod zjišťuje, zda je příslušná kolej volná, nebo obsazená. A v případě rušení může dojít ke zmatení zabezpečovacího zařízení.“

Problémy s těmito obvody mají moderní lokomotivy s asynchronními motory, a to jsou dnes téměř všechny. Komplikace tak už potkaly Pendolina nebo třeba rakouské Taurusy.

Na druhou stranu ale třeba výrobce Bombardier dokázal svou lokomotivu vyladit tak, že tyto kolejové obvody nerušila. To samé slibovala před lety i plzeňská Škoda Transportation, připomíná Juraj Kováč z webu Želpage, který se specializuje na železnice:

„Dosavadní provoz je překvapivý v tom, že Škoda jako výrobce prezentovala, že tento typ stroje nebude mít problémy, které byly typické pro zahraniční lokomotivy. Zdůvodňoval to mnohaletými zkušenostmi s českou infrastrukturou. A teď ve zkušebním provozu se ukazuje, že lokomotiva Škoda 109E trpí problémy, kterým se původně ve fázi návrhu lokomotivy mělo předejít.“

Výrobce viní z potíží zastaralé koleje

Plzeňský výrobce Škoda Transportation se ve vyjádření pro Český rozhlas brání, že kolejové obvody jsou staré a stejně se budou vyměňovat.

„Kolejové obvody s frekvencí 25 Hz jsou zastaralé, jedná se totiž o 50 let starý sovětský systém, a jsou průběžně nahrazovány novými kolejovými obvody. Nehledě na to, společnost Škoda Transportation tento problém dále velmi aktivně řeší, avšak časový odhad uzavření problému není možné v této chvíli říci,“ uvádí výrobce.

Nových kolejových obvodů se brzo dočká ale jen čtvrtý koridor na České Budějovice. Plzeň nebo Kutná Hora v plánu Správy železniční dopravní cesty jsou nejdříve v roce 2015.

Lokomotiva Škoda 109E na zkušebním okruhu VUZ ve Velimi | Foto: Jiří Suchomel

České dráhy nicméně tvrdí, že jim toto omezení nevadí, protože mají ve zkušebním provozu zatím jen dvě lokomotivy a ty jsou stejně až do jejich schválení v majetku Škody Plzeň. Dráhy navíc čekají, že až bude lokomotiva schválena, bude moci jezdit všude.

To ale Drážní úřad nevidí jako reálné, dodává Jiří Hanuš z Drážního úřadu: „My lokomotivu schválíme jako takovou, ovšem provozovatel dráhy, provozovatel infrastruktury řekne ano, ale může tam a tam v těch úsecích nemůže.“

S lokomotivou má problém i pražské Hlavní nádraží

Plzeňská lokomotiva trpí ještě jedním specifickým nedostatkem, který nemají ani ostatní zahraniční lokomotivy. Tím problémem je pro ní zabezpečovací zařízení na pražském Hlavním nádraží, které počítá nápravy.

Proto lokomotiva nesmí odtud jet na Smíchov a může pouze po jedné koleji do Vršovic. Na Hlavním nádraží je přitom moderní zabezpečovací zařízení z roku 2009, kdy tu byly opraveny koleje i nástupiště. Správa železniční dopravní cesty slibuje, že tento problém doladí během tohoto čtvrtletí.

Martin Hromádka, Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme