Nová vláda oživí labské jezy, shodují se rejdaři i ekologové

Své priority dnes představí nový ministr životního prostředí Pavel Drobil. Rejdaři i ekologové se shodnou v tom, že za jeho šéfování úřadu by mělo být snazší prosadit stavbu jezů na Labi. Tedy projekt, proti kterému ochránci přírody protestují už několik let.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladní loď | Foto: Jana Balounová

Poslední známý projekt stavby jezů na Labi je z roku 2004. Počítá se stavbou jednoho jezu v Prostředním Žlebu u Děčína, tedy v místech, kde koryto Labe hodně svírají okolní kopce začínajícího Česko-Saského Švýcarska.

Přehrát

00:00 / 00:00

Šance na stavbu jezů na Labi za nové vlády rostou. Tématu se věnovala redaktorka Lenka Šumová

Druhý jez má vzniknout v Ústí nad Labem v části Krásné Březno. Oba by pak mohly regulovat stav vody v řece a umožnit lodím plavbu.

Mluví se o nich ale pravidelně vždycky teď v létě, kdy sucho zastaví nákladní dopravu na dolním toku Labe.

Ředitel vodní sekce Svazu dopravy Jiří Aster, který za stavbu jezů dlouhodobě lobuje a dřív dlouhá léta pracoval pro Československou plavbu labsko-oderskou, říká, že šance na stavbu vodních děl na Labi je teď největší od roku 1990.

Podle ekologů to souvisí i s tím, že klíčová část řeky nebyla zařazená do programu Natura 2000. A chtějí, aby toto rozhodnutí přezkoumala Evropská komise.

Řeka musí žít. Liší se ale názory, jak

Ochránci přírody tvrdí, že jezy změní charakter Labe, které by přestalo být tekoucí řekou a změnilo by se v soustavu hlubokých a stojatých nádrží. Vodní doprava je podle nich navíc překonaná a zboží by se mělo vozit spíš po železnici.

Rejdaři ale vzpomínají na doby, kdy se po Labi vozilo dvakrát víc nákladů než teď ,a rádi by se k tomu vrátili. Naopak ekologové by Labe oživili spíš turistickým průmyslem.

Současný stav kritizoval minulý týden ve vysílání Radiožurnálu primátor Ústí nad Labem Jan Kubata.

„Podporuji vše, co oživí život na řece Labi. Dnes je Labe od našeho zdymadla ve Vaňově směrem na Děčín ve chvíli, kdy přijdou taková sucha, fakticky mrtvý úsek řeky. Poklesy hladiny nesvědčí ani fauně a flóře v okolí řeky a zcela jistě se to dá využít i pro sportovní účely. Je potřeba, aby řeka žila,“ zdůraznil Kubata.

Pokud by ale mělo Labe žít nákladní lodní dopravou, tak je k tomu také důležité, aby lodě mohly plout dál po proudu i v Německu. A právě německé ekologické organizace jsou ještě hlasitější než ty české v protestech na téma stavba jezů na Labi.

Lenka Šumová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme