Závory jako lék na nehody na přejezdech. Stát jich letos chystá 39, podívejte se, kde se nově objeví

Dalších 39 železničních přejezdů bude mít letos závory. Správa železnic je nechá nainstalovat hlavně na přejezdech na silnicích prvních tříd. Chce tím snížit počet nehod. Instalování závor se podle Správy železnic osvědčilo. „Masivní investice mají své opodstatnění a začínají se také již projevovat. V roce 2008 bylo na českých přejezdech usmrceno 44 osob, v roce 2018 zemřelo 32 lidí,“ říká mluvčí správy Marek Illiaš.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Signalizační zařízení na železničním přejezdu (ilustrační foto)

Signalizační zařízení na železničním přejezdu (ilustrační foto) | Foto: Aleš Spurný | Zdroj: Český rozhlas

Drážní inspekce doporučuje nainstalovat závory na každý přejezd, který se rekonstruuje. „Na takto zabezpečených železničních přejezdech nezemřel od roku 2007 nikdo, kdo by ty závory vědomě nepodlezl nebo je neobjel,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Podle Správy jsou prioritou právě zmíněné přejezdy na silnicích první třídy, teď závory nemá 18 z nich. Přejezdy, které by měly být lépe zabezpečené, doporučuje také policie nebo Drážní inspekce a instalují se i tam, kde už došlo k vážné nehodě.

Nicméně mluvčí Správy železnic tvrdí, že v Česku žádné nebezpečné přejezdy nejsou. A za nehody mohou primárně chyby řidičů.

Některé závory mají zabudované LED osvětlení a ve tmě jsou tak lepé vidět. První takový přejezd je od loňského podzimu ve Velkém Březně na Ústecku. Kromě toho Správa testuje třeba laserové detektory překážek nebo inteligentní kamery.

Ty zaznamenají řidiče, kteří na přejezd vjedou v době, kdy se blíží vlak - o přestupku se pak okamžitě dozví policisté.

Datoví novináři serveru iROZHLAS.cz ve čtvrtek (13. 2.) vytvořili interaktivní mapu, ve které jsou vidět počty mrtvých a zraněných na tratích - ne na přejezdech - po celé republice za poslední tři roky. Na kritických místech často chybí ploty nebo podchody, vstup do kolejiště mimo nástupiště a určená místa je ale zakázaný a hrozí za to pokuta.

Mapa nehod s osobou na železnici od roku 2017 do roku 2019. Jde o záznamy drážní inspekce, ne ke všem nehodám se podařilo přiřadit místo, mapa tedy nemusí být kompletní.

Vojtěch Tomášek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme