Novela silničního zákona má smysl, shodují se experti

Zatímco poslanecká sněmovna je po prvním zahřívacím kole, legislativní proces v Senátu jede na plné obrátky. Tato automobilistická terminologie je na místě, protože jde o novelu takzvaného silničního zákona.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

policejní kontrola

policejní kontrola | Foto: Jan Rosenauer

Senátoři v některých případech navrhují zmírnění trestů za přestupky, v jiných chtějí naopak přitvrdit. Zrušení bodového trestu navrhují senátoři u postihu za alkohol do 0,3 promile. Hrozila by jen pokuta do 5000 tisíc korun.

Podle dopravního experta a poslance Věcí veřejných Stanislava Humla postihne zrušení bodového trestu především případy technické tolerance, ve kterých panoval nejednotný postup mezi správními orgány a policií.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jeroným Tejc a Stanislav Huml hovoří o novele silničního zákona ve Stalo se dnes.mp3

„Pokud je ten návrh takový, že by to bylo možné vyřídit blokovou pokutou, tak já si myslím, že to je jedno z možných řešení, jak se problému s technickou tolerancí vyhnout,“ domnívá se Huml.

Opoziční expert Jeroným Tejc ze sociální demokracie souhlasí s příznivým dopadem návrhu na řešení technické tolerance, ale obává se posunutí tolerance alkoholu v krvi jako takové.

„Aby to neznamenalo, že by se k toleranci 0,3 promile přičítala navíc technická tolerance a to by nebylo dobře. S tím cílem souhlasím, ale tím provedením si nejsem úplně jistý,“ říká Tejc.

Podle Humla však návrh v žádném případě nemá vést ke zrušení tolerance. Je to jenom jiný způsob vyřízení deliktu. „Místo, aby se provádělo celé správní řízení, tak teď bude platit to, že policie bude moct postihnout určité delikty blokově, ale neznamená to, že by byla zrušena nulová tolerance.“

Zmírnění trestů za překročení rychlosti je podle expertů na místě

Bodový řád má být měkčí také k překročení povolené rychlosti. Podle Jeronýma Tejce je filosofie tohoto návrhu správná, a to zejména v oblasti mírnějších přestupků, jako je překročení rychlosti v obci do 5 kilometrů v hodině nebo denní svícení. S tím souhlasí i Stanislav Huml.

„Nesouhlasím ale, aby se snižovaly tresty pro řidiče, kteří řídí bez odpovídajícího řidičského oprávnění,“ konstatuje Tejc.

Novela celkově navrhuje snížit počet takzvaných bodovaných přestupků ze 44 na 27. Podle Stanislava Humla se jedná jen o kosmetické úpravy.

„V podstatě to asi dobře je, ale podstatné je ale to, že nebyla dosud vyřešena osoba blízká, a nás ještě čeká, abychom se na to podívali,“ říká Huml.

Oprava silnice | Foto: Honza Ptáček

Jeroným Tejc se domnívá, že návrh spojuje poslance napříč politickými stranami. „Myslím, že ten návrh jako podklad pro hlubší diskuzi a zamyšlení se nad bodovým systémem a jeho vyhodnocením je dobrý.“

Podle experta ze sociální demokracie je však nutné připravit podrobné analýzy bodového systému na základě statistik.

Stanislav Huml se domnívá, že má návrh velkou šanci projít. „Jsem rád, že jsme se shodli i se senátem. Senátní návrh bysme měli podpořit.“

Martin Dorazín, Aneta Vojtěchová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme