Novela zákona o ochraně spotřebitele má zrychlit a zlevnit řešení sporů

Zákazníci by se měli rychleji a levněji domoci svých práv. Novelu zákona o ochraně spotřebitele z dílny ministerstva průmyslu a obchodu dnes zřejmě schválí ministři. Úprava počítá s tím, že od dlouhých a nákladných soudů se část spotřebitelských sporů přesune na Českou obchodní inspekci.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dveře České obchodní inspekce v Pardubicích zůstanou zavřené | Foto: Honza Ptáček | Zdroj: Český rozhlas

Podle Františka Kotrby z ministerstva průmyslu a obchodu by novela měla pomoci běžným spotřebitelům řešit spory, do nichž si dříve netroufli.

„Protože se obávali toho, že při soudním řešení tohoto sporu například mohou prohrát, že budou náklady vysoké, že se spor potáhne dlouho,“ říká Kotrba.

Přehrát

00:00 / 00:00

Co by měla přinést novela zákona o ochraně spotřebitele, zjišťovala Lenka Jansová

Kritici této novely ale tvrdí, že nebude v praxi fungovat a že si ministerstvo chce jen odškrtnout plnění evropské legislativy.

Podle odborníka na práva spotřebitelů Miloše Borovičky je chyba v tom, že účast v mimosoudních sporech bude dobrovolná. Toho by mohli problémoví podnikatelé zneužívat.

„Ti neslušní, se kterými jsou problémy, velmi rychle zjistí, že na výzvy obchodní inspekce vůbec nemusí reagovat a vůbec se jim nic nestane,“ upozorňuje Borovička.

Lhůta pro vyřízení spotřebitelského sporu by měla být 90 dní. Bude tak možné řešit i problémy, které vzniknou po nákupu v zahraničním e-shopu.

Kromě řešení spotřebitelských sporů by Česká obchodní inspekce nově mohla také nahrávat takzvané předváděcí akce bez souhlasu pořadatelů. Pomoci by to mělo i obětem těchto agresivních reklamních kampaní.

Lenka Jansová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme