Vláda dala zelenou změně bodového systému, za závažné přestupky by řidičům hrozily přísnější tresty

Za dopravní přestupky možná budou místo současné sedmibodové škály policisté a úřady nově ukládat dva, čtyři a šest bodů. Návrh schválila vláda, nyní jej projedná Parlament. Na twitteru to oznámil ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Po jednání doplnil, že se kabinet na návrhu jednomyslně shodl.Nový systém, který by měl platit od roku 2022, by měl přísněji postihovat závažné přestupky, za něž bude hrozit až tříletý zákaz řízení.

Praha (Aktualizováno: 19:01 17. 8. 2020) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Starší řidič za volantem (ilustrační foto).

Body budou udělovány podle závažnosti přestupků. (ilustrační foto) | Foto: Pxhere | CC0 1.0,©

U bagatelních prohřešků se sankce sníží. Beze změny zůstává odebrání řidičského průkazu po dosažení 12 bodů.

Body budou udělovány podle závažnosti přestupků. Původně ministerstvo navrhovalo pouze dvě sazby, po připomínkách ostatních resortů, úřadů a veřejnosti však nakonec ponechalo v systému i dvoubodovou hranici například u překročení rychlosti o více než deset kilometrů za hodinu, méně než 20 km/h v obci a méně než 30 km/h mimo obec.

Změna v trestech

U bagatelních prohřešků, jako je například špatné parkování, porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do deseti km/h se nově má snížit maximální pokuta o 500 korun na 1500 korun. Policie navíc může tyto přestupky řešit i domluvou.

Naopak u nejzávažnějších přestupků může řidič přijít o řidičské oprávnění až na tři roky. Dosud byla nejdelší doba zákazu řízení dva roky. Zároveň se u přestupků, jako je například nepovolené vjetí na železniční přejezd, zvýší i pokuty z 5000 na 25 000 korun.

Češi nechali loni ekologicky sešrotovat téměř 180 tisíc aut, což je nejvíce za posledních 11 let

Číst článek

„Za ty horší přestupky - projetí na červenou, ale zejména vjezd na železniční přejezd, ujetí od místa nehody nebo alkohol za volantem se zpřísňuje trest, a to zejména peněžitý. Naopak u banálních přestupků typu špatné parkování, nerozsvícená světla se nejen ustupuje úplně od udělování bodů, ale současně se i snižuje hranice pokut,“ řekl v pondělí Havlíček novinářům před jednáním vlády. Ze dvou na čtyři body se naopak zvyšuje trest za telefonování za jízdy.

„Není to ale jen o bodovém systému, je to současně o dodržování bezpečné vzdálenosti. Zatímco dosud to bylo tak, že to mohli (policisté) pokutovat až v momentě, kdy nastala nehoda, tak v tuto chvíli je to tak, že se musí dodržovat bezpečná vzdálenost 30 nebo 50 metrů podle toho, o jaký typ vozidla se jedná,“ dodal ministr.

Řidičský průkaz na zkoušku

Novinkou bude mimo jiné řidičský průkaz na zkoušku, řidičům do dvou let od získání oprávnění bude hrozit zabavení průkazu už při dosažení šesti trestných bodů. Zavedena bude také povinnost řidiče nosit reflexní vestu při vystoupení z auta do vozovky při nouzovém stání i v obci, nově bude výslovně zakázáno také parkovat na chodníku. Jedním z návrhů, který by měl zejména v Praze zrychlit vyřizování přestupků, je také přesunutí agendy z magistrátu na jednotlivé městské části.

Jestli nechcete problémy, prodlužte si STK a řidičák, radí ministerstvo. Řada zemí nařízení nepřijala

Číst článek

V novele silničního zákona také ministerstvo navrhuje, aby se na určitých značených dálničních úsecích zvedla maximální povolená rychlost na 140 km/h. „Nebude to nic úplně zásadního, nebude to rozeseto po celé České republice,“ řekl Havlíček po jednání vlády. Dálnice podle něj musí být skutečně dobře koncipována. Havlíček v pondělí také řekl, že nově bude lidem k dispozici jejich počet bodů v elektronické podobě.

Místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti) považuje návrh za přínosný. Aby se bezpečnost na silnicích zlepšila, je podle něj potřeba posílit dopravní policii v terénu a její preventivní působení, namísto statického měření rychlosti. „Mezi další kroky by pak měla patřit také reforma autoškol, lepší osvěta a vzdělávání řidičů,“ uvedl v pondělním tiskovém komentáři.

Bodový systém začal v Česku platit 1. července 2006. Maximum - 12 trestných bodů - nasbíralo jen za prvních deset let jeho fungování 70 000 řidičů, zhruba procento všech registrovaných šoférů. Loni přišlo o řidičské oprávnění kvůli dosažení maximálního počtu bodů téměř 40 000 řidičů. Alespoň jeden trestný bod pak mělo skoro půl milionu šoférů, což je asi sedm procent z celkového počtu registrovaných řidičů.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme