Nový občanský zákoník: Upravují se pravidla pro reklamaci zboží, záruční lhůta zůstává

I po novém roce by obchodníci měli nést odpovědnost za vady na zboží. Spotřebitelé mohou reklamovat poškozené výrobky do dvou let od koupě. Nový občanský zákoník však přináší některé změny, které se týkají například oprav nebo slev z kupní ceny.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podpatky

Podpatky | Foto: stock exchange

Když Martina běžela ráno do práce, na dlažbě chodníku se jí odštípl kus podpatku. Dámské kozačky nosila už rok a půl a rozhodla se, že zkusí boty reklamovat. Měla na ně dvouletou záruční lhůtu. Jenže v obchodě jí řekli, že obuv už za tu dobu nošením opotřebovala a že za to prodávající nenese žádnou odpovědnost. Martina si sice stěžovala u vedení obchodu, ale marně.

Ani s novým občanským zákoníkem se příliš pravidla pro reklamace nemění. Zákazníci nemohou očekávat, že jim prodejce vyjde vstříc, když budou chtít reklamovat po roce a půl prošlapané boty. Rozlišovat musejí mezi zárukou a životností výrobku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek natočila redaktorka Petra Benešová

„Nemůže se stát, že baterka, řekněme ve lhůtě nějakého měsíce třeba exploduje nebo stane se něco takového, ale neručí se za snížení užitnosti toho předmětu nějakým přiměřeným opotřebováním. To máme třeba stejné jako s botami,“ vysvětluje právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička.

I podle nového občanského zákoníku však bude mít spotřebitel právo na reklamaci podobně jako doposud. „Ta reklamace zboží je vymezena jinými slovy, ale v té podstatě to právo nás spotřebitelů nezaniká,“ říká právnička Dagmar Raupachová.

Prodávající bude stále odpovědný za vady, které se objeví během záruční doby. Člověk tak má stále právo vadné zboží reklamovat do dvou let. A je jedno, jestli byl výrobek poškozený už v okamžiku koupě zboží nebo se na vadu přišlo až během dvouleté lhůty.

„Ti obchodníci si uvědomí to, že pokud by nějakým způsobem nějakým svým jednáním odrazovali zákazníky, tak že se jim už potom vracet nebudou a oni budou muset přece jenom vycházet více vstříc,“ dodává Raupachová.

Nový občanský zákoník

Číst článek

Kupující má také stále právo na odstranění vad a na opravu zboží. Pokud se hned druhý den po koupi odloupne celá podrážka a vypadne zip, může člověk požadovat i výměnu obuvi. Pokud by šlo o malou vadu, prodávající ji opraví. U reklamovaných věcí se však mění jedno podstatné pravidlo.

„Když s nám stane, že se nám věc rozbije, necháme si ji vyměnit, tak nám už nepoběží nová záruční lhůta, jak jsme na to byli zvyklí. Dneska šlo věc vyměnit a pokud to byl vysloveně nějaký zmetek, tak jsme měli novou záruku,“ poznamenává Miloš Borovička.

Spotřebitel však může požadovat místo opravy nebo výměny, aby mu obchodník dal přiměřenou slevu z kupní ceny. Pokud si umí výrobek opravit sám – například si zašije natrženou kapsu u kabátu – nemusí tak měsíc čekat na vyřízení reklamace.

Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme