Nový trik. 'Šmejdi' využívají jmen známých e-shopů k získání důvěry klientů

Zboží za desítky tisíc korun nabízí společnost Bio Natural Medical v pražských Holešovicích seniorům. Ti se tam dostanou jen na pozvánku. Českému rozhlasu se podařilo zúčastnit se předváděcí akce a natočit ji na skrytý mikrofon. Prodejci společnosti BNM kromě podivných obchodních praktik využívají i jména známých obchodníků, aby zvýšili důvěru seniorů. Podobných akcí se v Česku podle ČOI denně koná až 100.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

„Vážení a milí hosté, dobré ráno, my vás tady pěkně vítáme,“ uvítal prodejce společnosti Bio Natural Medical, který se představil jako Roman, 8 seniorů na předváděcí akci.

Jako první představil opálený prodejce s nagelovanými vlasy a ve značkovém oblečení polarizační lampu. Vyléčit prý může téměř cokoliv, od exémů až po bolavé klouby nebo křečové žíly. Cena? 50 tisíc korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

Exkluzivní nahrávku z předváděcí akce společnosti Bio Natural Medical pro seniory představila redaktorka Barbora Kladivová

„Protože je to silné, tak je tam prokazatelný účinek na zdraví člověka,“ zní hlas prodejce Romana. Na seniorech je vidět, že je zaujal.

Prodejce tak začíná představovat další přelomový přístroj. „Ono se to jmenuje reflexní terapie nohou,“ vysvětluje.

Tato reflexní terapie prý pomůže zlepšit cukrovku, činnost slinivky, ledvin nebo prostaty. A to přes body na chodidlech. Stačí 15 minut dvakrát denně a 80 tisíc korun.

Renomované internetové obchody o ničem neví

Taková je cena výrobku o velikosti vysavače. Nátlak na seniory sílí. Mají prý jedinečnou šanci si přístroj koupit teď. Volně v prodeji totiž údajně bude až ke konci letošního roku.

„Ale my to budeme dodávat i do třech dalších internetových obchodů, jako je Alza, jako je Mall, jako je Heuréka.“

O novém produktu ve své nabídce, ale jmenovaní internetoví prodejci nic neví.

„Můžu určitě potvrdit, že se rozhodně nechystáme žádné produkty od této společnosti nabízet, “ řekla mluvčí společnosti Mall cz, Michala Gregorová. Stejně reagovali i ostatní internetoví prodejci. Mall teď zvažuje právní kroky.

Administrativní pracovník společnosti Bio Natural Medical, Antonín Novák, ale slova prodejce ohodnotil jako osobní selhání. Jméno prodejce, ani datum předváděcí akce, ale znát nechtěl.

„Že tam vykládal nějaké tyto záležitosti, tak to je samozřejmě selhání jedince, které neovlivníme.“

Kolo štěstí a tíživé výhry

Předváděcí akce se po téměř dvou hodinách blíží ke konci a je potřeba zaujmout natolik, aby si senioři zboží koupili. Jednoho po druhém tak odvádějí do vedlejší místnosti, kde přichází na řadu tzv. kolo štěstí.

Tedy možnost vytočit si výhru, slevu nebo třeba zákaznickou kartu společnosti Bio Natural Medical. Je těžké prodejce odmítnout.

„Ty brďo! No podívejte, co to znamená. K tomu ještě slevu 50 procent,“ zní hlas prodejce.

„Bylo by to tedy za 39 999. Prosím vás, až se potkáte s lidmi, kteří odcházejí, tak je to jenom mezi námi. Znáte to, jak jsou lidi závistiví, jak má někdo něco víc, někdo něco míň.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Prodejci předváděcích akcí se zaštiťují jmény zavedených společností. O novince v legislativě mluví Karel Novotný, náměstek MPO

„Dochází k jasné manipulaci, kdy tlačí toho spotřebitele k nákupu zboží,“ komentuje poslech záznamu mluvčí České obchodní inspekce, Jiří Fröhlich. „A snaží se hrát na city.“

Podle právníka Viktora Rossmanna porušují prodejci spotřebitelský zákon téměř ve všech bodech.

„Je jednoznačně určeno, jakým způsobem nesmějí podnikatelé při prodeji zboží postupovat.“

„Jeden z nejvýznamnějších faktorů je, že nesmí být tvrzena nějaká nereálná cena zboží,“ zdůraznil Rossmann.

Výhra je ale pro většinu důchodců na předváděcích akcích společnosti BNM spíš tíživým darem. Když si totiž nákup rozmyslí a chtějí od kupní smlouvy odstoupit, společnost se brání tím, že se předváděcí akce konala v sídle společnosti a senioři tak nemají právo od smlouvy odstoupit.

Podle množství předváděcích akcí oficiálně nahlášených České obchodní inspekci se jich denně koná zhruba 100.

Ve sněmovně čeká na schválení novela zákona o ochraně spotřebitele, která umožňuje podobné akce skrytě nahrávat. Česká obchodní inspekce by nahrávání mohla podle Karla Novotného, náměstka průmyslu a obchodu ze sekce podnikání, digitální ekonomiky a spotřebitele, využívat jako důkazní prostředek ve správním řízení.

„Myslím si, že je to podstatná novinka. Skryté nahrávání budou inspektoři určitě využívat,“ dodává Novotný.

mkp, Barbora Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme