Projektant nymburské lávky: Kvůli špatnému stavebnímu provedení zkorodovala nosná lána

U nymburské lávky přes Labe, pod níž v pátek Státní plavební správa zakázala proplouvat lodím, zkorodovala podle jejího autora Jiřího Stráského nosná lana kvůli nekvalitnímu stavebnímu provedení. Diagnostický průzkum Kloknerova ústavu ČVUT zjistil, že v betonu, v němž jsou nosná lana zabetonovaná, jsou kaverny, a že předpínací lana, která vedou v kabelových kanálcích, nejsou zainjektovaná, a proto mohla zkorodovat.

Nymburk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Uzavřené parkoviště pod lávkou v Nymburce | Foto: Michal Trnka | Zdroj: Český rozhlas

Nymburská lávka je v havarijním stavu, už v prosinci na ni Nymburk zakázal vstup. V pátek Státní plavební správa s okamžitou platností zastavila lodní provoz, jelikož by se mohla kdykoliv zřítit. Město ji chce zbourat.

Lávce v Nymburce hrozí zřícení. Úřady pod ní zastavily lodní dopravu

Číst článek

Brněnský inženýr Stráský, který je jedním z nejvýznamnějších českých autorů mostních konstrukcí, navštívil město loni 13. prosince a předložil jeho vedení ideový návrh, ve kterém nahradil lana zabetonovaná v konstrukci novými lany vedenými vně konstrukce.

Kdyby město návrh přijalo, bylo možné lávku opravit a znovu používat. Podobný problém měla lávka v Bratislavě navržená jinými projektanty. Na Slovensku lana nahradili a konstrukce se stále používá.

Město ale dává podle Stráského přednost nové konstrukci, která by byla širší a pohodlnější. Lávka v Nymburku se totiž projektovala podle tehdy platných předpisů, a proto je poměrně úzká a je ve velkém sklonu.

Uzavřená lávka v Nymburce, která hrozí zřícením | Foto: Michal Trnka | Zdroj: Český rozhlas

Navrhoval i lávku v Troji       

Podobné lávky projektoval zhruba před 40 lety, jedna slouží například v Brně přes Svratku. Šest jich je v USA, jedna ve Velké Británii a nejsou s nimi problémy. Podobný typ konstrukce se navrhuje i dnes. „Samozřejmě jsme mnohem dále technologicky,“ poznamenal.

Trojská lávka mohla mít konstrukční vadu. Nymburk uzavřel přemostění stejné konstrukce

Číst článek

Stráský navrhoval také zřícenou lávku v Praze-Troji. Po jejím pádu vyrazil na obhlídku svých dalších identických děl. Pražská lávka podle něj spadla nečekaně také právě kvůli korozi nosných lan. Jejich stav měl podle Stráského kontrolovat pravidelně správce.

„Stav a jeho kontrola je obecně problém mostů v celé republice. Stačí se podívat na Černou Horu a most přes Novomlýnské nádrže,“ poukázal na dva mosty na silnicích první třídy. Oba se nacházejí na jižní Moravě a oba uzavřelo či omezilo na nich provoz Ředitelství silnic a dálnic prakticky ze dne na den, protože se při mimořádné kontrole zjistil horší stav, než se předpokládalo.

Aktuální stav policejního vyšetřování pádu trojské lávky Stráský nezná. „Dělají se posudky, ale já se nedostanu k žádným informacím,“ řekl. Lávka se zřítila do Vltavy loni v prosinci, čtyři lidé se zranili.

Zákazové značky na přilehlém mostě | Foto: Michal Trnka | Zdroj: Český rozhlas

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme