V Nymburce usadili 400 tun těžký most přes Labe z nákladní lodě. Náklady vyjdou na 129 milionů

Stavbaři v Nymburce usadili hotový, 400 tun vážící most přes Labe. Do konečné pozice ho instalovali z paluby lodi. Původní lávku město dalo v roce 2018 kvůli havarijnímu stavu zbourat. Byla stejné konstrukce a od stejného projektanta jako lávka v Praze-Troji, jež se zřítila do Vltavy v roce 2017

Tento článek je více než rok starý.

Nymburk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavbaři usazují 400 tun těžký most přes Labe v Nymburce z nákladní lodě

Stavbaři usazují 400 tun těžký most přes Labe v Nymburce z nákladní lodě | Zdroj: Město Nymburk

Už tři roky od stržení původní lávky přes Labe zajišťuje spojení břehů přívoz. „Lávka je lávka, nemusím patnáct minut čekat na přívoz,“ říká Václav Pankiv z nymburské čtvrti Zálabí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Náročná technická operace v reportáži Josefa Podoláka

I když mělo v posledním roce mnoho velkých staveb zpoždění stavba nymburské lávky postupovala podle plánu, potvrzuje mluvčí města Petr Černohous. „Předpokládané dokončení je v říjnu tohoto roku,“ dodává mluvčí.

Středovou část nové lávky přes Labe na připravené pilíře usazovali pracovníci stavební firmy Hochtief. Na místo ho loď dopravila ze břehu, kde byl smontován.

Stavbaři střední část mostovky usazují pomocí unikátní technologie, která se podle specialisty na mostní konstrukce Petra Vítka využívá v České republice pravděpodobně poprvé. Střední díl lávky dlouhý zhruba 70 metrů sestavili na břehu.

„Díl byl přesunut nad vodu pomocí výsuvných drah, přizvednut, byla pod něj naplavena loď a následně byl spuštěn na loď. To probíhalo minulý týden,“ řekl Vítek. Loď se následně vydala asi 300 metrů k pilířům, kde se i se středním dílem lávky otočila o 90 stupňů napříč korytem řeky.

V Obříství vzniká tunel pod Labem. Přivede vodu pro Kladno, Kralupy a Slaný, celkem pro 200 tisíc lidí

Číst článek

129 milionů

Stavební firma využila k transportu hlavního dílu lávky loď s nosností 1000 tun, která běžně vozí například uhlí nebo písek. Samotný díl lávky váží asi 400 tun. Pomocí dvou zvedacích věží se středový díl lávky zvedl do konečné pozice zhruba sedm metrů nad hladinou Labe.

Práce na nové lávce nabraly mírné zpoždění, může za to pandemie koronaviru, ale i zpoždění s dodávkou ocelové konstrukce. Původně měla být lávka uvedena do provozu koncem září.

Lávku staví společnost Hochtief za 129 milionů korun. Město získalo dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), která pokryje všechny uznatelné náklady. Město ze své kasy zaplatí asi 11 milionů.

Původní lávku město dalo v roce 2018 kvůli havarijnímu stavu zbourat. Byla stejné konstrukce a od stejného projektanta jako lávka v Praze-Troji, jež se zřítila do Vltavy v roce 2017. Nová lávka o délce 228 metrů je umístěna v ose bývalé lávky, spojuje městskou částí Zálabí s centrem města. Návrh na novou Lávku připravila společnost SHP - Stráský, Hustý a partneři. Jednatelem firmy a autorem návrhu je projektant Jiří Stráský, právě on navrhoval lávku v Praze-Troji i předešlou v Nymburce.

Původní lávku uzavřel Nymburk pro pěší v prosinci 2017, lodě nesměly proplouvat pod lávkou od června 2018, město ve stejnou dobu uzavřelo prostranství na obou březích pod lávkou. Provoz na řece byl obnoven po dvou měsících 8. srpna, po demolici lávky.

Josef Podolák, Von Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme