O 100 000 levnější hrnce. 'Šmejdi‘ začali nově nabízet předražené výrobky seniorům po telefonu

Takzvaní šmejdi mají novou prodejní taktiku. Začali nabízet výrobky – třeba sady hrnců – seniorům přes telefon. Někteří se při tom vydávají za zástupce církve, aby vzbudili důvěru starších lidí. Upozorňuje na to organizace Život 90. Na její bezplatnou krizovou nonstop linku Senior telefon s číslem 800 157 157 se letos v prvním čtvrtletí kvůli nevýhodnému prodeji po telefonu obrátilo 112 lidí.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

„Je to alarmující číslo. Šmejdi vymýšlejí stále nové a nové praktiky. Tentokrát se představují jako zástupci církve," uvedla šéfka linky Magdalena Pavlíčková. Případy se objevily nejdřív v Praze, v posledních dvou měsících také v Kladně a Mladé Boleslavi.

Podle Pavlíčkové prodejci používají při telefonním prodeji na seniory dvě metody. Buď se do sluchátka představí jako zástupci jedné z církví, nebo zapředou se seniorem či seniorkou přátelský rozhovor o běžných věcech. Pak nabídnou zboží, nebo se objednají na návštěvu.

Šmejdi mění taktiku. Ubývá nekalých praktik, firmy se přesouvají na internet

Číst článek

„Když přišli, ukázali klientce průkazy nejmenované církve. Když je pustila dál a zavřela dveře, řekli, že z církve nejsou a že nabízejí hrnce. Ty jí předvedli. Ozvala se pak operátorka a klientka jí odsouhlasila smlouvu po telefonu," popsala Pavlíčková. Podle ní po týdnu dorazili „dva statní muži", takže seniorka od nich raději drahé zboží převzala.

Organizace Život 90 připravila leták s radami, jak by měli starší lidé postupovat, pokud po telefonu souhlasili s pořízením hrnců, doplňků stravy či jiných výrobků.

Život 90 radí neotálet

Prodejci často využívají pro uzavření smlouvy po telefonu náznak souhlasu, vysvětluje Michaela Sladká z Života 90.

„Ptá se jich: ‚Zajímala by vás tato zajímavá nabídka na hrnce, které by stály o 100 000 méně než obvykle?' A oni řeknou: ‚To by mě zajímalo.' A to je náznak souhlasu a protistrana to může za určitých okolností považovat za uzavřenou smlouvu," řekla Radiožurnálu Sladká.

'Šmejdy' z Prahy prověřuje kriminálka. Seniorům prodávali ozdravné produkty za desetitisíce

Číst článek

Podle pracovníků krizové seniorské linky by měli na nabídku po telefonu, na ulici či přede dveřmi lidé okamžitě reagovat slovy: Děkuji, nemám zájem.

Pokud už volaní smlouvu po telefonu uzavřeli, mohou ji do 14 dnů vypovědět a trvat na vrácení peněz. Odstoupení musí sepsat a doporučeně ho poslat na adresu podnikatele. Při problémech se mohou obrátit i na Českou obchodní inspekci.

S řešením by seniorky a senioři neměli otálet. Pokud nevědí, jak postupovat, měli by se co nejrychleji poradit buď na seniorské lince, nebo v občanské poradně ve svém okolí. „Vždy běží čas. Od převzetí zboží je jen 14 dnů na písemné odstoupení," zdůraznila Pavlíčková.

Na Senior telefon se loni dovolalo 33 441 lidí. Hovor trval průměrně kolem 15 minut. Celkem 385 telefonátů se týkalo sebevraždy, 585 domácího násilí a 970 týrání, přiblížila šéfka linky.

Pavla Lioliasová, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme