O nákladové nádraží Žižkov se přou developeři a památkáři

Developeři svádějí boj s památkáři o lukrativní parcely nákladového nádraží Žižkov. Jedni chtějí tuto funkcionalistickou stavbu srovnat se zemí, druzí zachránit pro další generace. Během několika týdnů oznámí ministerstvo kultury, zda nádraží prohlásí za kulturní technickou památku.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladové nádraží Žižkov | Foto: Tomáš Adamec

Podle architektky Evy Dvořákové, která připravuje pro Národní památkový ústav podklady, je nákladové nádraží Žižkov největší funkcionalistickou průmyslovou stavbou v Praze.

Ochrana technických památek prý v Česku zaostává. „Domnívám se, že obecné povědomí o průmyslovém dědictví u nás ještě není na takové výši, aby tyto objekty byly běžně chráněny,“ vysvětluje.

Dvořáková je jednoznačně pro to, aby se nákladové nádraží stalo chráněnou památkou, kterou nikdo nezboří, ale naopak opraví pro další využití.

Stejný názor sdílí i ředitel Výzkumného centra průmyslového dědictví při ČVUT Benjamin Fragner.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Michaely Veteškové z areálu bývalého nákladového nádraží Praha-Žižkov.mp3

Tvrdí, že většina lidí, které areálem provede, je uchvácena. Vysvětluje například využití budovy ve tvaru písmene „u“ s kolejišti a velkými nástupišti uprostřed:

„Sloužila k překládání především potravin, křídla jako sklady a část těch křídel jako chladnice,“ ukazuje.

Fragner vidí v opravených nádražních budovách budoucí centrum nové čtvrti: „Tady když se rozhlédnete, je až jakési romantické prostředí, které bude vždy ozvláštňovat široké území.“

„Když kolem vyrostou nové budovy, lidé se budou vracet k místu, kde teď stojíme. Budou to cítit jako záchytný bod. Toto místo nebude tak rychle stárnout jako novostavby vedle,“ předjímá Fragner.

Záměr vedení hlavního města Prahy i městské části Praha 3 s nákladovým nádražím přibližuje příspěvek Z žižkovského nákladového nádraží bude nová čtvrť nebo památka.

Nádraží chátrá již osm let

Dělníci vyložili v žižkovském nákladovém nádraží poslední vlak před osmi lety. Budovu, která kolejiště obklopuje, používají obchodníci dál jako skladiště.

Její technický stav je však alarmující. Rezavějí zde kolejnice, po nástupišti se procházejí holubi a skladům se kolemjdoucí raději obloukem vyhýbají.

Michaela Vetešková, Lucie Maňourová, Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme