O obchodní praktiky firmy Westerfield International se zajímá ČOI i švýcarští kontroloři

Švýcarskou společnost Westerfield International AG prověřuje Česká obchodní inspekce (ČOI). Firma na českém trhu nabízí zboží po telefonu. Od smlouvy ale prakticky není možné odstoupit, a to ani ve 14denní zákonné lhůtě. Do případu se proto vložili i švýcarští kontroloři.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

telefonování

telefonování | Foto: stock exchange

Místo aby se radoval z nového holicího strojku, strávil 73letý senior z Prahy Josef Reiman hodiny přemýšlením nad tím, jak odstoupit od smlouvy se společnosti Westerfield International AG.

Ta mu měla každé dva měsíce dodávat náhradní břity, a to za další poplatky. Pan Reiman už neměl zájem, zpátky do firmy se ale nedovolal. Společnost Westerfield International má totiž sídlo ve Švýcarsku, P. O. BOX pro komunikaci se zákazníky v Nizozemsku.

„Balíček jsem neotevřel, vyplnil jsem oznámení o odstoupení od kupní smlouvy, přibalil jsem ho pod obal do toho balíčku a odnesl jsem to na poštu. A teď je otázka, jestli to tím celé skončilo,“ uvažuje pan Reiman.

Přehrát

00:00 / 00:00

Společnost Westerfield International, nabízející zboží po telefonu, prověřuje kvůli klamavým praktikám česká i švýcarská obchodní inspekce

Společnost má pro komunikaci v Česku jen P. O. BOX, žádnou dohledatelnou adresu. V call centru, které jménem firmy nabízí na českém trhu zboží, reagovala už před časem operátorka na dotaz Českého rozhlasu takto:

„To, co ti lidé říkají, není vůbec pravda. Nejsem oprávněná k tomu vám odpovídat na takové otázky.“ A dodala, že e-mailový kontakt neposkytne.

Zkušenosti s Westerfield International má také Ivan Rutkovský z Lomnice nad Popelkou. Firma mu po telefonu nabídla svůj nový produkt obsahující omega-3 mastné kyseliny.

„Zaplatím jenom poštovné a tím že to pro mě končí. Upozornila, že to nahrávají, a nadiktovala mi takovou formuli, že se dál zavazuji, že od nich budu kupovat. Tak jsme se chvíli dohadovali a ona mě přesvědčila. Úplně mi připadalo, že jí jde o život, kdyby mě nepřemluvila,“ vzpomíná.

Exekuce se nebojte, uklidňuje ČOI

Do případu se teď vložili švýcarští kontroloři. „Švýcarská strana požádala o spolupráci také Českou obchodní inspekci a řekla, že pokud budeme mít případy spotřebitelů, kteří se pokusili odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodů, a protistrana to neakceptovala, tak zahájí příslušné kroky,“ potvrzuje mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Klamavé a agresivní praktiky jsou podle České obchodní inspekce pro společnost Westerfield International typické.

„Přestože by dál podnikatel vyvíjel nátlak a hrozil exekucemi, je to pouze nátlak a snaží se pouze ve spotřebiteli vyvolat strach. Žádná exekuce za toto z právního hlediska dle názoru ČOI nemůže hrozit. Spotřebitel by se případně mohl dostat do soudního sporu, který by v takovém případě zcela jistě vyhrál,“ dodává Fröhlich.

Zákazníci získají víc času na rozmyšlenou

Zakročit proti agresivním firmám a zpřísnit podmínky pro předváděcí akce chtěli už europoslanci. Jiří Pospíšil za TOP 09 navrhoval, aby se Evropská komise ještě více zabývala ochranou zákazníků. Brusel ale jeho interpelaci zamítl.

„Jsem zklamán odpovědí Evropské komise. Osobně jsem čekal, že téma ,šmejdů‘ Evropská komise lépe uchopí a bude se mu věnovat, protože otázka spotřebitelského práva spadá do působnosti Evropské unie a senioři jsou zkrátka ohroženou skupinou spotřebitelů a Evropská unie by tedy měla toto téma řešit,“ vysvětluje.

S tím ale nesouhlasí Věra Jourová, eurokomisařka pro spravedlnost, ochranu spotřebitelů a otázky rovnosti pohlaví za hnutí ANO. Podle ní je současná evropská legislativa dostatečná.

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

„Záleží na členských státech, jak to dostanou do národní legislativy a hlavně jak to potom vymáhají a potírají. Já jsem tady opravdu přívržencem maximálně tvrdého postupu i s přihlédnutím k nemorálnosti těch činů,“ upozorňuje.

Podle Pospíšila je ale taková odpověď nedostatečná. „Připouští, že je potřeba danou směrnici vyložit a zabývat se tím, jak v praxi funguje. Vůbec tam není nějaká myšlenka toho, že by chtěla Evropská komise a paní Jourová konkrétně toto téma hlouběji řešit,“ namítá europoslanec.

Zákazníky bude od 1. února více chránit novela spotřebitelského zákona, která zakáže prodejcům vybírat platby za zboží nebo zálohy přímo na předváděcích akcích. Peníze dostane firma až po uplynutí sedmidenní lhůty, kdy se zákazníkem uzavře kupní smlouvu. Lidé tak získají víc času, aby si nákup rozmysleli.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme