O víkendu budou zbourány další dva mosty nad dálnicí D1

Už po sedmi mostech nad dálnicí D1 zbylo jen prázdné místo mezi stromořadím. Teď stejný osud čeká další dva mostní nadjezdy, a proto bude v sobotu v noci dálnice mezi 41. a 49. kilometrem zavřena pro veškerou dopravu. Bourání mostu je náročná záležitost a vše musí být do detailu připraveno.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bourání jednoho z mostů na D1 u Velké Bíteše

Bourání jednoho z mostů na D1 u Velké Bíteše | Foto: Olga Štrejbarová

Nadšení z padajících trosek je už jen jakousi třešničkou na dortu pečlivé přípravy, která začíná hledáním vhodné objízdné trasy, přičemž souhlas dotčených obcí není tak úplně zadarmo.

„Před převedením dopravy se všechno nafotí a po ukončení objížďky opětovně prochází pochůzka, aby našla škody, které případně vznikly. Zhotovitel je bude muset opravit,“ vysvětluje Jan Kroupa z Ředitelství silnic a dálnic, které coby investor noční bourání vítá. Oproti postupné demolici se ušetří na každém mostu skoro půl milionu korun.

Druhým důležitým krokem je výběr subdodavatele, tedy firmy, která umí mosty bourat a především má požadovanou techniku, i když na první pohled vypadají na parkovišti všechny stroje jako bagry.

Přehrát

00:00 / 00:00

Co všechno obnáší bourání mostu, zjišťovala redaktorka Eva Kézrová

„Je to nosič, jestliže se na to dá lžíce, je to bagr, pokud se tam dá bourací kladivo, jde o stroj na bourání, když jsou tam nůžky, je to stroj na střihání,“ vypočítává. stavbyvedoucí Jiří Krátký.

Technika je připravena, teď se chystá polštář, na který se odstřižený most snese. A tak nákladní auta navážejí pod stávající nadjezd tuny jemné kamenné drti nebo písku.

„Pod každým mostem bude zhruba 400 kubíků v tloušťce půl metru. Mají chránit stávající dálnici před padající konstrukcí,“ vysvětluje Krátký.

I samotný most je potřeba na bourání připravit.Už nemá zábradlí a dokonce je odfrézovaný i asfalt. Zdá se to zbytečné, když z něj stejně brzy budou jen trosky.

„Jde o to, že most je betonový. Betonovou suť budeme chtít dál zpracovávat. Asfaltové příměsi by z toho dělaly nebezpečný odpad,“ říká stavbyvedoucí.

Most hlídá bezpečnostní agentura

Na mostech jsou zábrany i tabulky se zákazem vstupu, ale pro zvídavé Čechy je to málo, a tak musí přijít nejtěžší kalibr, jak potvrzuje Ivan Čásenský z Ředitelství silnic a dálnic.

„Bezpečnostní agentura, která hlídá, aby na most nikdo nešel. Bezpečnostní technik to monitoruje, na most se nikdo nesmí dostat,“ říká rezolutně.

V osm večer začíná policie odklánět auta na objížďky a dálnice už zcela patří stavařům. Čtyřicítka lidí je jako dobře synchronizovaný stroj - každý přesně ví, co, kdy a kde má dělat. Čeká je 14hodinová noční směna, a tak nechybí mobilní toalety a občerstvení.

Téměř tři hodiny se krajinou rozléhá bušení bouracích strojů, pak nůžky přestřihnou poslední ze zpevňovacích lan a za ovací přítomných padá most dolů. Ticho je ulevující. Teď už zbývá jen odvést trosky z dálnice, aby po ní mohla ráno zase jezdit auta.

Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme