O zkušené piloty z ČSA je v cizině zájem. Jejich výcvik stojí až 1,5 milionu

Piloti-kapitáni Českých aerolinií se o svoji budoucnost bát nemusí, ani když je společnost propustí nebo jim sníží platy. Najdou totiž práci velmi rychle a za lepší peníze. Českému rozhlasu to řekl šéf jejich profesního sdružení Stanislav Fiala, podle něhož na to doplatí jen ČSA. Svízelná situace dopravce ale dělá starosti mladým pilotům, kteří létají jako "dvojky" nebo teprve začínají.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Airbus A330, letadlo, České aerolinie (ilustrační foto)

Airbus A330, letadlo, České aerolinie (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Za praktický výcvik zaplatí piloti jenom na vysoké škole jeden milion korun. A kdyby chtěli létat na velkém dopravním letadle, musí zaplatit dalšího půl milionu, což v současné nejisté situaci připadá Miroslavu Dostálovi jako hazard.

„To radši budu létat s nějakým menším letadlem, učit někoho létat a mít to jako koníčka, než jít za svým cílem být velkým dopravním pilotem. Za ty peníze, které se teď nabízejí, jsem si řekl, že se mi to vůbec nevyplatí,“ potvrzuje Miroslav Dostál.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaká je budoucnost pilotů Českých aerolinií? Tématu se věnoval reportér Ľubomír Smatana

V Česku tedy pilotům pšenka nekvete, zájem ale mají zahraniční letecké společnosti o zkušené piloty-kapitány. Ti se podle šéfa Sdružení dopravních pilotů Stanislava Fialy nemusí ničeho bát. Třeba v Rusku prý dostanou i dvakrát víc peněz.

„Po pilotech je hlad. Aeroflot chce teď snad 400 pilotů na příští rok, měsíčně nabízí půl milionu rublů (asi 260 tisíc korun, pozn. red.). Quatar přijel do Prahy dělat prezentaci a říkal, že na příští rok potřebuje 650 pilotů,“ tvrdí Fiala.

České aerolinie plánují propustit asi 60 pilotů a ostatním výrazně snížit platy. Kapitáni tak budou vydělávat zřejmě méně než 100 tisíc korun, druzí piloti ještě o víc než polovinu méně. Více v článku.

Kdyby to ale bylo tak jednoduché, už by piloti ČSA dávno odešli jinam. Práce pro mezinárodní společnost však znamená mít základnu třeba v Moskvě nebo v Kataru a ohřát se doma podstatně méně často. To všechno se navíc stále týká jen kapitánů, druzí piloti takové šance nemají.

„Když se prokouše roky bídy, kdy společnosti nabízejí druhým pilotům platy okolo tisíce eur měsíčně, pak si udělá kapitána a pak mu teprve začne ležet svět u nohou,“ dodává Stanislav Fiala.

Pilotní licence | Foto: Český rozhlas

Na druhou stranu doprava ve vzduchu zažívá opět konjunkturu a objem přepravy zboží i lidí se zvyšuje, takže o piloty je zájem. Podle Michala Šťastného z Fakulty dopravní ČVUT v Praze, který školí dopravní piloty, ale musí mladí zájemci o létání do světa.

Přehrát

00:00 / 00:00

Absolventi práci najdou, musí ji ale hledat i v zahraničí, říká Vladimír Němec z Ústavu letecké dopravy na ČVUT

„Může být region, kde v dané chvíli není taková poptávka, může se propouštět z různých důvodů, tak bude v jiném regionu. Kdo aktivně hledá a je šikovný, tak práci najde. Evropa, Asie, Amerika, ale o tom to je tahle práce,“ říká Michal Šťastný.

„Celosvětově letecká doprava zaznamenává několikaprocentní nárůsty. Víceméně meziroční nárůst v rámci Evropské unie je něco kolem tří procent. Tudíž nárůst dopravy, výkonu je pozitivní a absolventům nahrává v tom, že najdou uplatnění,“ dodává zástupce vedoucího Ústavu letecké dopravy na ČVUT Vladimír Němec.

Místo v boeingu raději létá se vzducholodí

Někteří piloti už to vzdali dopředu a dělají jinou práci. Třeba Michal Sulek sedí celý den u počítače a analyzuje data - za stejně nebo víc peněz než začínající pilot.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ľubomír Smatana zjišťoval, jak těžké je v Česku získat licenci na dopravní letadlo a jaká je perspektiva mladých pilotů

„Až zase zešílím a budu mít splacené dluhy, tak se určitě do letectví vrátím. Ale teď mám priority nastavené takhle,“ vysvětluje Michal Sulek.

U malých letadel nakonec zůstal i další vystudovaný pilot Miroslav Dostál. Ovšem má je jenom jako koníček. Kvůli živobytí si pořídil licenci na vzducholoď a vydělává si poletováním s turisty.

„Tam se dají vydělat nějaké peníze a docela mě to i baví ten kontakt s lidmi, než mít nějaký stres někde v malém letadle v mraku, když to řeknu takhle,“ doplňuje Miroslav Dostál.

V Česku je registrováno 1500 pilotů dopravních letadel a obor pilota na ČVUT dokončí každý rok kolem dvaceti studentů. Ovšem na vysněný boeing nebo airbus dosáhnou jen někteří.

Ľubomír Smatana Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme