Obchodníci mají další trik na důvěřivé zákazníky. Dovolenou ‚dotovanou z EU‘

Česká obchodní inspekce (ČOI) varuje zákazníky před dalšími podvody „důmyslných“ obchodníků. Ti lákají zákazníky už dříve podvedené při předváděcích akcích k novému setkání pod záminkou, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peněženka + peníze | Foto: Ladislav Bába

Potenciální zákazník nedostane leták s nabídkou, ale obchodník se mu nejdřív ozve po telefonu. Výběr není náhodný.

„Zvou si tam konkrétně osoby, u kterých vědí, že už někdy nakupovaly na předváděcích akcích předražené zboží a lákají je právě na to, že jim pomohou ty peníze dostat zpátky,“ popsal mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Přehrát

00:00 / 00:00

K obezřetnosti seniory vyzvala Martina Střihavková zástupkyně ředitele České obchodní inspekce za Středočeský kraj a Prahu

Nabídka padne beze svědků, když je zákazník s obchodníky sám.

„Řekli, že když jim na místě zaplatí 25 tisíc korun, tak dostanou kartu, která je opravňuje k tomu, aby pak v budoucnu získali od konkrétní společnosti zájezd v hodnotě 69 tisíc korun,“ vylíčil Fröhlich.

Pozvánky telefonem

Organizátoři předváděcích akcí zvou seniory telefonicky, upozornila Martina Střihavková zástupkyně ředitele České obchodní inspekce za Středočeský kraj a Prahu. Prezentují se jako organizace, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva.

„A v podstatě se jedná o psychologicky velmi dobře propracovanou hru, jak opět zmást seniory, aby nalétli a uzavřeli smlouvu. Opět je to pod pláštěm nějaké pomoci, slevy.“

Pro seniory je pak těžké odolat vystavenému tlaku. Za nejúčinnější obranu považuje Střihavková na takové akce prostě nechodit.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nekalých praktikách některých prodejců mluvili ředitel České obchodní inspekce inspekce Mojmír Bezecný a Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů

Pokud už senior v podobné situaci je, je třeba nepřistoupit na hru časové tísně a nic nepodepisovat, vše si pořádně přečíst.

Obezřetnost je zcela namístě, zdůraznila Martina Střihavková, zástupkyně ředitele České obchodní inspekce za Středočeský kraj a Prahu.

Ředitel České obchodní inspekce inspekce Mojmír Bezecný poznamenal, že takoví obchodníci se představují jako ombudsmani pro spotřebitele.

„Tváří se, že v první chvíli nenabízejí žádné zboží, ale jediným jejich cílem je vylákat z lidí peníze.“

„Jsou jak chameleóni,“ řekla na adresu tzv. šmejdů Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů. "Mění barvy, způsoby. Mění praktiky ta rychle, že než se na jedny přijde, tak už jsou tu další.“

„Máme osobní bezplatné poradny pro spotřebitele, kam se mohou lidé obracet,“ zdůraznila Mazalová.

Některé protipožární dveře nevyhovují normám

Česká obchodní inspekce dnes také zveřejnila výsledky kontroly protipožárních dveří. A tři ze čtyř dveří zkouškami neprošly. Inspektoři proto chtějí v nákladných kontrolách společně s hasiči pokračovat.

Protipožární dveře, které nevyhověly zátěžovým zkouškám, odolaly požáru místo 30 minut pouhou čtvrtinu času. To podle ředitele inspekce Mojmíra Bezecného nestačí ani k evakuaci osob při požáru:

„V současné době by se neměly tyto výrobky objevovat v tržní síti, nicméně občané, kteří si mohli dveře zakoupit, by si měli ověřit, zda je nemají zabudované ve svých objektech.“

mkp, Evelyna Kulíšková, kov, Petra Kociánová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme