Obětí kyberšikany se stal podle průzkumu každý pátý učitel v Česku

Útok přes internet zažila pětina českých pedagogů. Vyplývá to z národního výzkumu kyberšikany, do něhož se zapojilo více než 5000 učitelů základních a středních škol ze všech krajů republiky. Nejčastějšími původci kyberšikany jsou podle šetření Pedagogické fakulty Univerzity Palackého žáci, v menší míře pak jejich rodiče. K útokům se využívají zejména sociální sítě, mobilní telefony, e-maily nebo veřejné chaty.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Počítačová hra, počítač, děti u počítače | Foto: CC0 Public domain | Zdroj: Fotobanka Pixabay

„Žáci o učiteli založí fiktivní profil a jednoduše ho nějakým způsobem urážejí, dehonestují a sdílejí tyto informace s dalšími spolužáky, případně je otevřou veřejnosti. Mezi další formy útoku patří obtěžování pomocí mobilního telefonu, což znamená například pravidelné prozvánění, případně pravidelné rozesílání anonymních SMS,“ přibližuje vedoucího výzkumného týmu Kamil Kopecký.

Své o tom ví i ředitel Střední školy polytechnické v Olomouci Aleš Jurečka. Řešil dokonce dva případy internetového útoku. „Pedagoga se ve třídě snaží napřed nějakým způsobem psychicky vydeptat a jeho reakce nahrát a potom si to pouští mezi sebou,“ popisuje.

Kyberšikana učitelů | Foto: Český rozhlas

Učitelé pak většinou závadný obsah z internetu přímo odstraní nebo k němu zablokují přístup. Část postižených si o incidentech pořizuje záznamy, například screenshoty komunikace. Přes osm procent dotázaných ovšem přiznalo, že problém neřešili – buď doufali, že sám odezní, nebo nepovažovali situaci za závažnou.

Podle výzkumníka Kamila Kopeckého jde ale většinou o jednorázové incidenty, které na učitelích nezanechávají trvalé následky. Zhruba jen dvě stovky z 5000 oslovených učitelů se setkaly s opravdovou kyberšikanou.

„Skutečná kyberšikana je dlouhodobější, opakovaná, intenzivní. Oběť musí cítit, že je jí skutečně ubližováno. Může dojít například k poruchám spánku, bolestem hlavy a dalším psychosomatickým projevům,“ upozorňuje.

Výzkumníci dále zjistili, že ředitelé škol často nejsou o kyberšikaně svých zaměstnanců informováni. Výsledek průzkumu také neprokázal vztah mezi délkou praxe a výskytem kyberšikany u učitelů.

Kamil Kopecký, vedoucí prvního národního výzkumu kyberšikany učitelů | Foto: Blanka Mazalová

Blanka Mazalová, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme