Objevují se první nabídky na letní brigády, studentům konkurují nezaměstnaní

Pokladní v supermarketu, skladník, číšnice nebo účetní. Desítky tisíc pracovních pozic, které každoročně nabízejí firmy na léto. Nejlepší nabídky chodí už během dubna a května a pracovní agentury už proto shánějí první zájemce. Mezi nimi je ale v posledních letech stále méně studentů. O letní brigády se zajímají více nezaměstnaní, živnostníci nebo matky na rodičovské dovolené.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Absolventi škol nemohou sehnat na Vysočině práci. Devatenáctiletá Veronika, která vystudovala obchodní akademii, proto chodí na brigádu jako zmrzlinářka

Absolventi škol nemohou sehnat na Vysočině práci. Devatenáctiletá Veronika, která vystudovala obchodní akademii, proto chodí na brigádu jako zmrzlinářka | Foto: Lucie Maxová

„Budu sledovat brigádu na léto. Chtěla bych pracovat první měsíc, abych ten druhý za vydělané peníze mohla jet na dovolenou,“ říká studentka.

Když nepomohou známí, shání si středoškolačka brigádu přes pracovní agentury. Ty už teď mají první nabídky na léto, kdy je o krátkodobý přivýdělek největší zájem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Firmy posílají agenturám první nabídky na letní brigády. O jejich zájem ze stran studentů a nezaměstnaných natáčela Petra Benešová

„Nejvíc míst se typicky obsadí v dubnu, květnu a červnu. Během následujícího čtvrtletí očekáváme, že firmy u nás vystaví na portálu až 25 tisíc brigádnických míst,“ popisuje Tomáš Ervín Dombrovský z portálu jobs.cz.

Ještě v červenci pak přibude dalších pět tisíc pracovních nabídek na poslední chvíli.

„Typicky přes on-line pracovní portály se nejvíce brigádnických míst na léto obsazuje ve službách, jde zhruba o 13,5 procenta míst. Na dalších příčkách je administrativa s 11 procenty a na třetím místě je prodej a obchod,“ říká Dombrovský.

Firmy nabízejí také práci v gastronomii, pohostinství a cestovním ruchu. V posledních letech pak zaměstnavatelé lákají zájemce i do marketingu a na různé propagační akce. Studenti ale nehledají jenom práci v Česku. Dlouhodobě loví nabídky i v cizině.

„Já jsem se díval na Švédsko, Skotsko a Ameriku. Tam jde také o zkušenosti a poznávání nových lidí,“ říká mladý zájemce o brigádu.

Týna (vlevo) je velkou fanynkou 1.FC Norimberk a brigádu ve fanzóně si užívá | Foto: Jaroslav Plašil

Přes agentury jsem hledal nabídky do Španělska, protože se učím španělštinu. Líbilo by se mi dělat v oboru hotelnictví,“ dodává další student.

V posledních letech se ale na letní brigády hlásí čím dál méně studentů.

„Studentům začali poměrně konkurovat dlouhodobě nezaměstnaní. Samozřejmě, že v některých případech mohou místa obsadit i živnostníci, kteří nemají určitou dobu zakázky, případně OSVČ a tak dále,“ uvádí Dombrovský.

Firmy hledají spíše celoročně pracovníky, kteří vydrží déle než jen na léto.

„Doba se výrazně změnila a posunula. Před 20 lety to činilo 95 procent všech brigádníků a dnes už jsme do 20 procent,“ potvrzuje jednatel Agentury student René Kuchár.

V regionech seženou brigádníci i manuální práce, ve větších městech pak místo ve službách a logistice. Pomalu se stírají i rozdíly ve mzdách mezi venkovem a městy.

Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme