Od ledna do konce července zemřelo při nehodách 11 dětí, v září riziko vzrůstá

Letošní bilance dopravních nehod dětí je tragická. Od počátku roku jich do konce července zemřelo 11. To je o tři víc než za celý loňský rok. Se začátkem školního roku je situace pro děti vždy nebezpečnější a riziko nehod výrazně vzrůstá.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní nehoda (ilustrační foto) | Foto: Simona Bartošová

Děti za prvních sedm měsíců letošního roku zavinily 439 nehod. Jen ve dvou z těchto případů ale skončila nehoda tragicky.

Z 11 mrtvých dětí bylo 5 chodců, dvě děti na kole bez přilby a čtyři, když jely v osobním autě.

Jednou z příčin dopravních nehod dětí je podle lékaře Martina Sedláka jejich rozdílný způsob vnímání provozu.

„Víme, že do 12 let má dvakrát prodlouženou reakční dobu než dospělý. Zorný úhel dítěte je omezený na nějakých 30 procent dopředu. Pohyb dítěte dopředu, ať už běží nebo jede na kole, se řídí tím, kam se zrovna dívá.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O autosedačkách natáčela redaktorka Eva Kézrová

Dopravní psychologové upozorňují rodiče, že by si teď měli s dětmi promluvit, a znovu jim po prázdninách připomenout základní pravidla. Stejně tak řidiči by měli být pozornější. Při nehodách děti nejčastěji vběhnou pod auto.

„Většina nehod se stala v ulicích, kde stála zaparkovaná vozidla. Menší dítě není pro řidiče viditelné. I v takových situacích by měl být řidič maximálně obezřetný, zvlášť teď na začátku školního roku, kde bude velké množství dětí, které ještě nejsou zvyklé na školní režim,“ upozorňuje Zuzana Ambrožová z Besipu.

Bez autosedaček a nepřipoutaní

Během prvního půlroku umíraly děti, které se vezly v autě. Mnozí rodiče své děti nepoutají na krátkou cestu do školy. Často ani nevědí, do kdy musí sedět v autosedačce. „Nevím, jestli je to omezené věkem, nebo centimetry,“ říká jedna z řidiček. „Netuším do kdy, asi do 12 let,“ odhaduje řidič.

Věk už ale dávno nehraje roli, dokonce nelimituje ani jízdu dětí na předním sedadle. Rozhodující je výška a váha dítěte. „V autosedačce musí sedět dítě menší než 150 centimetrů a pak dítě, které je lehčí než 36 kilogramů,“ potvrzuje Ambrožová.

A podle toho existují i tři základní typy autosedaček - takzvaná kolébka pro miminka od narození do zhruba tři čtvrtě roku. Batolata a předškolní děti mají mít autosedačky, které jsou vybaveny vlastními bezpečnostními popruhy. Starší děti se poutají bezpečnostním pásem a sedí na podsedáku s opěrkou, případně bez ní.

dětská autosedačka | Foto: vltava2000.cz

„Podstatné je to, aby pás šel přes klíční kost a ne přes krk a další část přes pánevní oblast. Je to proto, že v momentě nějakého prudšího nárazu by se dítě mohlo uškrtit,“ uvádí Ambrožová.

Řidič, který veze děti bez sedačky a nepřipoutané, může být potrestán třemi body a dvěma tisíci korunami.

„Více se zaměřujeme na zádržné systémy – jak jsou sedačky umístěné, jestli mají podsedák, jestli jsou připoutané. To se docela tvrdě trestá,“ upozorňuje dopravní policista Daniel Švigar.

Důraz na prevenci

O letošních prázdninách zemřelo podle předběžných policejních statistik na českých silnicích 136 lidí. Tragičtější byl červenec, kdy si nehody vyžádaly přes 70 mrtvých, v srpnu jich bylo skoro 60.

Při posledním prázdninovém víkendu bylo nasazeno až několik set policistů, kteří hlídali dopravu na hlavních tazích i u větších měst. Přesto v sobotu zemřeli při nehodách tři lidé, v neděli čtyři.

Přehrát

00:00 / 00:00

Důležitá je podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha zejména prevence

„Nejčastější příčinou dopravních nehod v letních měsících je obecně nevěnování se plně řízení, a to jak tím, že řidiči vykonávají jinou činnost než řízení jako takové, nebo zde velmi často má vliv i únava, stres, nervozita,“ přibližuje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Častěji a ve větším počtu kontrolují policisté dopravu i na začátku školního roku. V rámci dopravně-preventivní akce „Zebra se za tebe nerozhlédne“ dohlížejí na návrat dětí do lavic.

„Ze začátku tohoto týdne se budeme zaměřovat zejména na dohled u přechodů pro chodce v blízkosti škol, a to nejen ve vztahu k dětem, ale i ve vztahu k řidičům, kteří projíždějí těmito lokalitami. A zároveň se rozjedou jakési diskuze, debaty v rámci jednotlivých škol – zejména s těmi nejmenšími, kterým se budeme snažit vysvětlovat nějaké základní návyky v silničním provozu,“ vysvětluje Lerch.

Petr Jansa, Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme