Od malička žijí s postižením, pomáhají jim dotykové počítače

Narodily se s mentálním postižením, odmalička neslyší nebo žijí v osamělém autistickém světě. Pro hendikepované děti je komunikace s okolním světem velmi složitá. Hůře zvládají i školní výuku. Tam, kde nestačí klasické učebnice, písanky a péče speciálních pedagogů, pomáhají moderní technologie. Jeden klik na dotykovém multimediálním tabletu může postižené děti rychleji rozvíjet.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na Speciální ZŠ Poděbrady se děti učí s iPady | Foto: Speciální ZŠ Poděbrady

Malá Vendulka po dotykové obrazovce multimediálního počítače rychle prsty posouvá písmena a skládá z nich slova. Žačka první třídy Speciální ZŠ Poděbrady od narození neslyší. V komunikaci jí s učiteli pomáhá malé naslouchátko a teď nově také tablet.

„Obrázky děti motivují. Baví je to. Práce s iPadem je navíc pro děti až překvapivě přirozená,“ vysvětluje učitelka Kristina Benešová důvody, proč se iPady objevily ve výuce vedle klasických učebnic a písanek.

Dívka rozklikává jednu aplikaci za druhou. V jedné z nich obtahuje písmena a procvičuje motoriku, ve druhé pak poznává zvířata.

O lavici dál sedí dva chlapci s mentální retardací a poruchami řeči. Oba pozorně sledují dotykové obrazovky, kde se vyměňují barvy. Dohlíží na ně pedagožka Hana Čápová.

„Díky práci s iPadem se jim výrazně zlepšila slovní zásoba,“ pochvaluje si. „Dříve totiž nedokázali pojmenovat některé předměty kolem sebe. Kromě slovní zásoby se jim rozvíjí i jemná motorika. Předškoláci nastupují do první třídy připravení – znají písmenka, znají čísla. Už začínáme číst i ve slabikách.“

Poděbrady jsou pro ostatní školy vzorem

Poděbradská škola si zhruba před rokem pořídila do každé třídy jeden multimediální počítač. Dotykové tablety jako alternativní prostředek ve výuce se líbí i rodičům postižených žáků, vysvětluje zástupkyně ředitelky Lenka Říhová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž Petry Benešové

„Podařilo se nám získat poměrně velkou částku peněz na zakoupení iPadů. Navíc budeme v každém kraji České republiky pořádat workshopy pro rodiče dětí s postižením o tom, jak mohou být iPady pro jejich děti užitečné,“ říká.

Poděbrady jsou pro mnoho ostatních speciálních škol vzorem. Zdejší učitelé pravidelně proškolují další pedagogy. Inspirace pro výuku s dotykovými tablety přišla ze zahraničí.

Moderní technologie by se měla rozšířit do celého Česka

„Při prohlížení internetu jsem narazila na video, na němž je americká holčička – těžce tělesně postižená, ale mentálně v pořádku. Měla před sebou destičku, kterou jsem v té době vůbec neznala. Dalším zkoumáním jsem zjistila, že se jedná o iPad,“ vzpomíná zástupkyně ředitelky.

Lenka Říhová doufá, že se moderní technologie postupně rozšíří na všechny školy v Česku. A také že se s tablety budou učit pracovat i budoucí učitelé na pedagogických fakultách.

Školy shánějí peníze na moderní technologie buď přes evropské dotace, nebo od soukromých sponzorů. Chytré počítače používají už také běžné základní školy, například v České Kamenici na Děčínsku v rámci projektu Vzdělávání 21.

Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme