Od února se mění tarify elektronického mýtného

Pro všechny malé náklaďáky platí ode dneška povinnost přihlásit se do systému elektronického mýtného. Platí se na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Vozidla nad 3,5 tuny byla do systému mýtného nově zahrnuta od 1. ledna letošního roku.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána

Mýtná brána | Foto: Marián Vojtek

"Termín 1. února je důležitý z toho pohledu, že auta, která měla koupené dálniční kupony na rok 2009, tak platily do 31. ledna 2010. To znamená, že efektivně na mýtný systém nabíhají k 1. 2. 2010," vysvětlil ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Zároveň se na českých dálnicích a rychlostních silnicích mění tarify elektronického mýtného pro nákladní auta a autobusy. Zatímco se sazby ve všední dny snižují, v pátek mezi 15. a 21. hodinou se podle počtu náprav vozidel zvyšují o čtvrtinu až polovinu. Toto opatření má podle ministra dopravy omezit počet nákladních vozů na silnicích v době, kdy na nich roste provoz osobních aut:

"Pokud má někdo vyrovnanou přepravu, tak by se mu to páteční zvýšení mělo vrátit snížením sazeb, které jsme uplatnili na ostatní dny a hodiny. Snížení sazeb je napočítané asi na 1,8 procent. Bylo to počítané složitými modely a my jsme neměli zájem na tom, abychom mýto v čase krize navyšovali, ale skutečně jsme chtěli vytvořit regulační opatření."

Dopravci vyšší sazby mýta kritizují

Státní rozpočet na těchto úpravách podle Slamečky nevydělá: "Tak, jak jsme to počítali, je to opatření neutrální. Nechci tvrdit, že tam nějaké mírné zvýšení nebude, to se těžko spekuluje. Naše opatření bylo regulační, snažíme se snížit počty nákladních aut v čase, kdy nám nejvíce jezdí osobních aut."

Podle tajemníka Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Martina Špryňara, tato změna ovšem u některých dopravců může výrazně zvýšit náklady:

"Pokud máte dopravce, který jezdí čistě mezinárodní dopravu a vracejí se mu všechna auta ze západní Evropy zrovna v pátek odpoledne, tak tento dopravce při zachování všech dosavadních postupů na tom bude finančně bit. Naopak vnitrostátní doprava by měla být schopná v těch ostatních časech si pomoci a páteční navýšení si kompenzovat."

Jaroslav Skalický, Eva Kézrová, Lenka Rafaelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme