Odboráři Dopravního podniku hrozí v Praze stávkou

V úterý nebo třeba i dřív možná v Praze nevyjedou tramvaje, metro ani autobusy. Odboráři Dopravního podniku pohrozili stávkou, protože se nedomluvili s magistrátem, jak řešit letošní ztrátu firmy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražské metro. Ilustrační foto.

Pražské metro. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Zaměstnancům se nelíbí ani další opatření, která se jich dotknou. Má se například omezovat nárok na zaměstnanecké jízdné, zrušeny budou některé zaměstnanecké benefity a v příštím roce by se měly o dvacet procent snižovat platy.

Odbory Dopravního podniku z toho viní pražský magistrát. Ten chce navíc po Dopravním podniku další úspory. "Nezbývá nám nic jiného, než učinit zásadní a razantní krok. To znamená zorganizovat naprosto cílenou stávku, která nemůže být nahrazena jinou dopravou. Musíme donutit radu města, aby tuto věc řešila nejen ve prospěch zaměstnanců, ale primárně i ve prospěch Pražanů," tvrdí Jiří Obitko z Odborového sdružení Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Odboráři pražského Dopravního podniku hrozí stávkou. Téma pro děkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose.

Zatímco DP žádá po radnici, aby zaplatila za jeho služby o dvě miliardy víc než loni, primátor hlavního města kontruje tím, že by si vedení a zaměstnanci měli snížit platy a zrušit zaměstnanecké výhody.

Hledat třetí zdroj peněz, tedy zdražit jízdné, to je zatím pro vedení Prahy tabu. Podle děkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose jsou nižší loňské dotace od města způsobeny především menší investiční aktivitou Dopravního podniku.

"I z tohoto důvodu je logické a legitimní, že Dopravní podnik požaduje od města jakožto akcionáře více finanční podpory. Koneckonců město ví o potřebě dofinancování Dopravního podniku už od začátku roku. Navíc rozpočet podniku byl dimenzován na přímou objednávku města, a to na 9 miliard," řekl Rádiu Česko Moos.

Propouštění by znamenalo omezení provozu

Otázkou zůstává, zdali by plán, který navrhuje magistrát - snížení platů manažerů o 30 procent a zaměstnanců o sedm procent - mohl zacelit díru v hospodaření, nebo se jedná spíš o symboliku v souvislosti se špatným hospodařením v době krize

Podle Moose se jedná spíše o zmiňovanou symboliku, jelikož deficit rozpočtu je tak velký, že ani snížení platů by jej nemohl pokrýt.

"Obě strany by se měly dohodnout na řešení, které by mělo reálný smysl a neprojevilo by se omezením přepravních služeb. Souvisí to také s turistickou atraktivitou Prahy, jelikož ta se může pochlubit trvale dobrým systémem hromadné dopravy a snížení úrovně služeb by znamenalo citelnou škodu," myslí si Moos.

Právě snížení kvality služeb Dopravního podniku by podle Moose logicky po vlně propouštění následovalo. "Propouštění by se patrně týkalo i provozních zaměstnanců, což by znamenalo přímé omezení provozu."

Lukáš Vincourek, Rádio Česko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme