Odborníci učí řidiče popelářských vozů, jak zvládat stres

Stres prožívají v Česku nejen řidiči sanitek nebo tramvají. Ukázalo se, že se v práci stresují i řidiči popelářských aut. Nový dvouletý evropský projekt nabízí lidem všech těchto profesí pomoc. V jeho rámci se dnes v Olomouci sešli řidiči popelářských vozů na ‘protistresovém‘ školení.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

popeláři

popeláři | Foto: Pražské služby

Školení se zúčastnila skupina pěti mužů, zaměstnanců technických služeb. „Jezdím se silničním tahačem, vozím komunální odpad do spalovny do Brna. Točím to dvakrát denně. Zatím mě to baví. Nejhorší situace nastane, když mě některá auta bezdůvodně přibrzďují. Najednou před vámi zastaví auto a tím vás přinutí brzdit a když máte za sebou takových 50 tun, je to trochu složitá situace,“ přibližuje jeden z řidičů.

Projekt s názvem Lidský faktor v dopravě začal loni v dubnu a má pokračovat do března. „Jde o grantový projekt spočívající v tom, že vytváříme vzdělávací programy pro profesionální řidiče,“ přiblížila na Rádiu Česko vedoucí projektu Lidský faktor v dopravě Jana Zbořilová ze společnosti KAPS (Kariérový a personální servis).

Přehrát

00:00 / 00:00

Na ‘protistresovém‘ školení v Olomouci natáčela pro Odpolední Radiožurnál reportérka Radka Kvasničková.

Dodala, že projekt má čtyři fáze. „Tou první je analýza cílové skupiny, kdy lektoři jezdili s řidiči v terénu. V další fázi se tvořily programy a v současné době probíhají začátky pilotního vzdělávání,“ uvedla.

Jedna z psycholožek, která vyrazila s řidiči do terénu, byla i Martina Havlíková, která školí řidiče v Olomouci. A jak řekla, byla to i pro ni zajímavá zkušenost. „Jezdila jsem se dvěma pány a hluboko před nimi smekám. Někdy jsou k nim lidé absolutně neomalení, hrubí a v podstatě nemají respekt k té práci,“ popsala.

„Každý přitom chce mít vyvezenou popelnici včas, nebo mít čisté silnice. Ale, že by těm lidem umožnili práci dělat v klidu, to tam vůbec nebylo. Například, když jsme se Zdeňkem jezdili s čistícím vozem. Ten jede opravdu pomalu. Neustále na nás lidi troubili, vykřikovali a byli sprostí. Sama jsem měla chuť něco říct, ale on byl v klidu,“ dodala psycholožka.

Její slova potvrdil i jeden ze školených řidičů, když Radiožurnálu popisoval nejnepříjemnější situace, se kterými se při své profesi setkává: „Netolerance a hulvátství. Hlavně řidiči v drahých automobilech za dva tři miliony.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O projektu Lidský faktor v dopravě jsme na Rádiu Česko hovořili s jeho vedoucí Janou Zbořilovou ze společnosti KAPS (Kariérový a personální servis).

Vedoucí projektu Lidský faktor v dopravě Jana Zbořilová dodala, že nároky na profesi řidiče stále stoupají úměrně tomu, jak houstne provoz na silnicích. „Není novinkou, že řidiči těchto vozů musí před nástupem do zaměstnání úspěšně absolvovat psychologické vyšetření,“ přiblížila.

Doplnila, že každá skupina řidičů čelí jiným zátěžovým situacím. „Proto byli na základě analýzy, která byla součástí projektu, rozděleni do tří skupin. Jsou to řidiči svozových vozidel, sanitek a městské hromadné dopravy. U každé skupiny musíme dělat vzdělávací programy trošku jinak,“ uvedla.

Radoslava Kvasničková, Martin Křížek, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme