Odborník: Základy elektronizace veřejné správy jsou v Česku položeny dobře

V Hradci Králové dnes začala dvoudenní konference o internetu ve státní správě a samosprávě. Účastní se jí přes 2000 zástupců státní správy a samosprávy, firem a dalších institucí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Datové schránky | Foto: Ministerstvo vnitra ČR

Elektronizace státní správy má přinést větší komfort pro občany, styk s úřady má být rychlejší a pohodlnější a v konečném součtu také výrazně levnější. Téměř každý projekt v rámci elektronizace ale v tuzemsku nabírá oproti původním plánům zpoždění.

Podle odborníka na informační technologie Petra Koubského se za zatím největší úspěch procesu elektronizace veřejné správy v České republice dá označit technicky architektonicky čistá koncepce eGovernmentu /možnost komunikace s institucemi státní a veřejné správy v elektronické podobě /.

Přehrát

00:00 / 00:00

S publicistou Petrem Koubským jsme v Ozvěnách dne hovořili o tom, jak v Česku pokračuje elektronizace veřejné správy.

„To je něco, co jsme dlouho neměli. Implementace eGovernmentu zahrnuje čtyři etapy. Za prvé jde o základní registry, které zajistí, že data o občanech, právnických osobách či objektech nebudou duplikována, že bude jejich jednotný zdroj. Druhá věc je jednotné komunikační místo pro styk občanů s veřejnou správou - CzechPoint. Třetí věc je komunikační infrastruktura veřejné správy, čili propojení mezi všemi složkami a čtvrtá je legislativa, která to vše upravuje,“ přiblížil v Ozvěnách dne.

V oblasti rozšíření internetu mezi obyvatelstvoza ČR státy EU zaostává

V porovnání s dalšími evropskými zeměmi je na tom ČR podle něj nevyrovnaně. „Některé věci máme udělané velice dobře – na úrovni světové špičky. V jiných ale zaostáváme,“ uvedl.

Za špičkové označil datové schránky. „Na které se snesla vlna kritiky, ale podle mě jde o přechodný problém, který se brzy vyřeší. A DS budou velice podstatnou složkou zjednodušení života pro občany i instituce,“ řekl.

Oblasti, ve kterých zaostáváme, jsou podle něj celkové rozšíření internetu mezi obyvatelstvo a dostatek aplikací motivujících, aby to lidé používali. „Lidé nevidí důvod, proč v komunikaci se státem používat internet, případně tomu nedůvěřují. A pak je tady zaběhnutá byrokracie, která se jen pomalu přizpůsobuje fungování v 21. století,“ dodal publicista, odborník na informační technologie Petr Koubský.

Katka Brezovská, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme