Odbory: Návrh ministerstva bere pedagogům poslední jistotu
Na 1600 škol zůstalo dnes ráno zavřených, učitelé stávkovali proti změnám v platech. Výuka začala až od 9 hodin. Stávkovalo se hlavně na Moravě, v Praze se připojilo jen 40 škol. Protest podpořilo asi 20 tisíc kantorů, což je asi pětina všech učitelů mateřských, základních, středních a speciálních škol.
Důvodem, proč se v Praze téměř nestávkovalo a na Moravě naopak ano, je podle předsedy Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství Františka Dobšíka odborová organizovanost.
„V Praze je organizovanost obecně nižší a pražští obyvatelé jsou obecně konzervativnější a k akcím odborů mají jakýsi vlažnější přístup," vysvětluje Dobšík.
Hosty Světa o osmé byli předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství František Dobšík a ministr školství Josef Dobeš
Odborům se podle Dobšíka nelíbí, že návrh ministerstva školství bere pedagogům poslední jistotu.
„Což byl platový stupeň v těch pěti, které nové tabulky nastavují. Pokud chce ředitel ohodnotit kvalitního pedagoga, má na to osobní ohodnocení, případně odměny. Pokud neexistuje kariérní řád a nic, co by ten učitel měl jistého ve svém kariérním růstu, tak je zbytečné, aby nám tuto výjimku nařízení vlády bralo."
Podle Dobšíka je také důležité, aby byl pedagogický sbor stabilizovaný: „Na pracovišti by měl vládnout klid a ne dohadování se podle toho, jaký rozpočet ředitel dostane a případně potom upravoval platy.“
Zrušení takzvaného věkového automatu platí podle ministra školství Josefa Dobeše ve všech skupinách a ve školství také.
„Učitelé a pedagogové jsou špatně zaplacení. Ředitel peníze má, má na to i tabulku pro učitele, i nadále platí pětistupňová tabulka, kde přidáváme letos zejména zkušenějším kantorům, před rokem jsme dali začínajícím kantorům. Takže platí tabulka, peníze jsou a ředitel má možnost zařadit učitele ve výjimečných případech, spíš to bude pro mladého učitele pozitivní," říká Dobeš.
ČTĚTE TAKÉ: Pětina učitelů stávkuje. Vyučovat začnou až v 9 hodin
V novém návrhu nevidí ministr školství žádné riziko, naopak vidí v něm možnost posílení zodpovědnosti a kompetencí ředitelů:
„Roční zkušenost s nepedagogy mě vedla k tomu, že v konzervativním prostředí, jako je školství, je to možné a že to učitele nepoškodí. Výhody jsou, že platy jsou přidány do tarifů a učitelé to budou mít garantováno. U nepedagogů jsme to už rok udělali a nedošlo k žádným excesům. A chceme posílit kompetenci a zodpovědnosti ředitelů.“
Institut, který doposud platil, byl podle Františka Dobšíka osvědčený:
„Pokud ředitel dostane dostatečný objem prostředků, tak se podle pana ministra teoreticky nic neděje. Ale on ty peníze nemusí dostat a ministerstvo samo říká, že žádným programem to přidělovat nebude, že to bude přidělovat normativně. A to znamená, že tam, kde bude větší potřeba peněz, na to ředitel nebude mít a ty změny budou.“