Opozice nesouhlasí se vstupem do Smartwings. ČSSD od ANO očekává lepší vysvětlení

Neexistuje důvod, proč by se měl stát u letecké společnosti Smartwings angažovat víc než u jiných firem. Na twitteru to v sobotu uvedl šéf poslanců opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek. Zdůvodnění, že stát by měl do Smartwings vstoupit, protože jde o strategický podnik, je podle statutárního místopředsedy vládní ČSSD Romana Onderky PR zkratkou. Řekl to České televizi (ČT). Očekává, že hnutí ANO návrh zdůvodní na koaličním jednání.

Praha (Aktualizováno: 16:56 16. 5. 2020) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Václava Havla

Letiště Václava Havla | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

O tom, že by stát mohl koupit dominantní, až stoprocentní podíl v letecké společnosti Smartwings, v sobotu v ČT hovořil ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Rozhodnout se podle něj musí do konce června, projedná to vláda. Individuální bankovní záruku Havlíček také nevyloučil.

Stát by mohl koupit stoprocentní podíl Smartwings, řekl Havlíček. Rozhodne se do konce června

Číst článek

Vstup do společnosti na úrovni stoprocentního podílu by musel být za částku blížící se nule, záchrana společnosti by nicméně stát vyšla na nízké miliardy korun, upřesnil ministr.

Podle Havlíčka má podnik strategický význam, s tím ale Onderka nesouhlasí. Firma má podle něj do strategického podniku hodně daleko. ČSSD podle něj bude chtít, aby hnutí ANO předložilo seznam takových podniků, pak se lze bavit o tom, jak v nich zachovat zaměstnanost.

„Vstup do jakékoli firmy je až ta poslední záležitost, kterou by stát měl dělat. Měla by být promyšlená, projednaná a férová vůči všem strategickým firmám v České republice," řekl ČT Onderka.

Reakce Smartwings

Letecká společnost Smartwings vítá snahy vlády o její podporu. Žádost o pomoc se ale podle ní změnila v souboj politických stran a vyřizování účtů, sdělila mluvčí firmy Vladimíra Dufková. Firma odmítá tvrzení, že by byla bezvýznamnou firmou lokálního charakteru. Reagovala tak na dnešní informaci ministra dopravy a průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO), podle nějž by stát mohl koupit dominantní, až stroprocentní podílve Smartwings. Společnost doufá, že debata bude věcná.

„Neexistuje žádný důvod, proč by se stát měl angažovat víc než u jiných firem. Smartwings má k dispozici programy Antivirus, COVID a kapitál svých akcionářů, jako všichni ostatní. Nákup by byl drahý i zadarmo. Znamenal by přebrání miliardových závazků," napsal Kalousek.

Hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) by podle jeho předsedy Tomia Okamury bylo ochotné o návrhu diskutovat, pokud by šlo o součást širší strategie na obnovení národního leteckého dopravce po vzoru nejvyspělejších zemí.

„Nicméně pakliže se jedná o návrh ve smyslu, jak ho prezentoval ministr Havlíček, to znamená pomoc soukromému leteckému dopravci z důvodu krize způsobené koronavirem, tak si myslíme, že to není na pořadu dne. Protože prioritou musí být pomoc živnostníkům a malým českým podnikatelům," řekl Okamura.

S kapitálovým vstupem do Smartwings nesouhlasí ODS či Piráti. Například pirátský poslanec Jan Lipavský, napsal, že to pro stát není výhodné.

Ministr Havlíček navrhl, aby stát koupit stoprocentní podíl v letecké společnosti Smartwings. Pro český stát je jednoznačně výhodnější usilovat pouze o ochranou známku ČSA a sní spojená práva na lety do Ruska. Nic víc.

14:14 – 16. 05. 2020

2 60

„Naše agrosocialistická vláda si myslí, že covid-19 jí umožní realizovat jakoukoliv ekonomickou 'prasárničku' a natlačí nás do polostátní, korporativistické, administrativně řízené ekonomiky," uvedl na twitteru poslanec ODS Jan Skopeček.

Podle předsedy KSČM Vojtěcha Filipa je vstup do společnosti jednou z možností, jak navrátit národního leteckého dopravce do rukou státu.

Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Do skupiny patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA). Loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme