Odpovědnost za zneužití platební karty má nově nést i obchodník
Obchodníci budou muset vracet platby za poskytnuté služby uhrazené zneužitou kartou. Rozhodl tak v průlomovém verdiktu Nejvyšší soud ve sporu mezi držitelem karty a Českými aeroliniemi. Radiožurnál má rozsudek k dispozici.
Národní letecký přepravce bude muset vrátit čtvrt milionů korun za letenky, které někdo zaplatil podvodně získanými údaji z platební karty.
Ačkoliv aerolinie službu následně poskytly a přepravily pasažéry, kteří se těmito letenkami prokázali, teď budou muset platbu vrátit.
Nejvyšší soud totiž konstatoval, že vůči oprávněnému držiteli karty jim vzniklo takzvané bezdůvodné obohacení.
„Šlo o rozhodnutí v konkrétní věci a v této jsme dali zapravdu Obvodnímu soudu Praha 6, který rozhodl, že České aerolinie by měly vrátit plnění,“ potvrzuje Petr Knöttig z Nejvyššího soudu.
V praxi toto rozhodnutí znamená, že ve dvouleté promlčecí lhůtě si žádný obchodník nemůže být jistý, že nebude muset přijatou platbu vrátit a sám si pak škodu vymáhat na tom, kdo kartu zneužil.
„Klasický postup je, že se obrátíte na banku, ta se většinou obrátí na obchodníka a nějakým způsobem to vyinkasujeme zpátky. Ale v tomhle případě jsme nešli normálně obecným způsobem z hlediska bezdůvodného obohacení, protože tady šlo o to, že kartu někdo zneužil,“ uvedl Voršilka.
Národní dopravce přesto, že rozhodnutí nejvyššího soudu je z 16. června, a je přístupné v databázi judikatury na internetu, se s verdiktem dostatečně neseznámil a nechce případ blíže komentovat.
„Rozsudek ke zmiňovanému případu České aerolinie zatím oficiální cestou neobdržely. Až společnost rozsudek obdrží oficiální cestou a právní oddělení se s ním seznámí, budeme se případem dál zabývat,“ uvedl za národního leteckého dopravce Dan Šabík.