USA 0:1 Česko

ODS, TOP 09 a VV se shodly na dostavbě Temelína

Experti ODS, TOP 09 a Věcí veřejných chtějí větší podporu jaderné energetiky. Dohodli se také na odložení zavedení elektronických vinět, které měly od příštího roku nahradit dálniční známky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jaderná elektrárna Temelín | Foto: ČEZ

Do případné koaliční smlouvy chtějí zařadit i návrhy na zjednodušení podnikání a posílení financování dopravní infrastruktury. Všechny tři strany se shodly na všech projednávaných tématech a nemají žádné sporné body, které by musely řešit hlavní vyjednávací týmy. To se týká, jak už v úvodu zaznělo, i jaderné energetiky..

Temelín bude mít zelenou

Jak by si experti pro rozvoj podnikání představovali rozvoj jaderné energetiky vysvětlil místopředseda ODS Petr Bendl: „Podpoříme výstavbu nových bloků jaderné elektrárny Temelín, modernizaci elektrárny Dukovany v rámci vyvářeného energetického mixu.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O pokroku vyjednavačů v ekonomické oblasti mluvil v Ozvěnách dne Petr Bendl (ODS)

Shodu ba tomto bodu potvrdil místopředseda TOP 09 Jaromír Drábek: „Je třeba podpořit výstavbu dalších bloků jaderných elektráren, protože to prostě patří do vyváženého energetického mixu.“

„My podporujeme jadernou energii, dostavbu Temelína. Záměrně říkám dostavbu, protože Temelín byl původně plánován na čtyři jaderné bloky a postavily se jenom dva,“ připomněl vyjednavač za věci veřejné Viktor Paggio.

„Chceme například pružnější pracovní dobu, uvolnění smluv na dobu určitou, zvýhodnit práci na dohodu, diferenciovat odstupné podle odpracovaných let a podobně,“ zdůraznil Bendl.

Strany odmítly elektronické viněty

Zástupci ODS, TOP 09 a Věcí veřejných naopak shodně odmítly, aby Česko bylo průkopníkem nové technologie placení za dálnice a silnice pro motorová vozidla. Strany se shodly na odkladu zavedení elektronických vinět.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petr Moss mluvil o záporech zavedení elektronických vinět

Podle profesora Petra Moose z dopravní fakulty jsou za tím čistě ekonomické důvody a nejde o zdržení pokroku.

„Podle prvních odhadů by elektronické kupony byly v horizontu osmi let několikanásobně dražší než viněty papírové. Během osmi let by náklady na papírové viněty činily asi dva a půl miliardy a čistý výnos činí asi 28 miliard. U elektronických vinět je jedenáct miliard nákladů a osmnáct miliard čistý výnos. Je tam rozdíl řádově 9,7 miliard v neprospěch elektronických vinět," vysvětlil profesor.

Jenže zavedení elektronických vinět ukládá zákon. Odmítnutí jejich zavedení nebude zrovna jednoduché.

„Nedovedeme si vysvětlit proč poslanci, když měli v rukou stanovisko expertů o tom, že zavedení elektronických kuponů je v podstatě vždy ztrátové, rozhodli tak jak rozhodli, co je k tomu vedlo,“ divil se Moos.

Ve světě přitom žádné zkušenosti se zavedením elektronického systému v osobní dopravě nejsou.

„Jsou pouze na krátkých dálničních úsecích. Kde se vybírá mýto ručně, si řidiči mohou zakoupit také elektronický kupon a projet mýtnicemi přednostně a nemusí nic platit. Ale aby to pokrylo celou síť, jako je to záměru našeho zákona, takovou zkušenost z Evropy neznáme,“ řekl expert z dopravní fakulty.

Podle něj viněty pro časové zpoplatnění nejsou technickým pokrokem. Je to naopak neekonomické a nevhodné řešení. Výhodné by byly, kdybychom platili korunu padesát za ujetý kilometr.

Milan Kopp, Věra Pfeifferová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme