Ombudsman: České věznice jsou přeplněné a mají nedostatek zaměstnanců
Přeplněné věznice a nedostatek jejich zaměstnanců, to jsou hlavní problémy, které ztěžují práci s odsouzenými. Zjistili to právníci Kanceláře veřejného ochránce práv při kontrolách sedmi z celkem 35 nápravných zařízení v Česku. Všechny připomínky k činnosti věznic shrnul ombudsman Otakar Motejl do zprávy, kterou dnes poslal vedení ministerstva spravedlnosti a představitelům Vězeňské služby. Kontrola věznic a zařízení, v nichž jsou lidé omezováni na svobodě, je jednou z nových pravomocí ombudsmana od ledna letošního roku.
Výsledky průzkumů doplnili pracovníci Kanceláře veřejného ochránce práv i některými doporučeními, jak situaci řešit. Jak to ve věznicích často vypadá, popisuje vedoucí inspekčního týmu ombudsmana Petra Matyášová: "Pokud máte ložnici, která je určena pro 8 lidí a bydlí tam 16 lidí, tak jsou to samozřejmě pro ně všechny horší podmínky. S tím souvisí i počet sociálních zařízení. Pokud máte všichni budíček v šest ráno, je vás tam 70 a máte tam tři pisoáry a čtyři toaletní mísy, tak to asi není nic dostačujícího. Samozřejmě, že mezi odsouzenými se tím pádem zhoršuje i napětí, což se logicky přenáší i na vězeňskou službu. Vše je provázáno se vším."
Motejl upozornil také na to, že od roku 2003 se počet pracovníků vězeňské služby snížil o 3,4 procenta, přičemž počty vězňů se zvýšily o 17 procent a do budoucna budou patrně narůstat. České věznice jsou v současnosti naplněny zhruba na 101 procent. Vazební věznice jsou obsazeny zhruba ze 70 procent, ve věznicích pro výkon trestu je kapacita překročena.
Z věznic, které pracovníci kanceláře ombudsmana navštívili, je nejvíce přeplněno zařízení v Rýnovicích na Jablonecku, kde je o 20 procent vězňů více, než stanoví kapacita zařízení.
Ombudsman doporučil i několik dalších nápravných opatření. Podle něj by cely neměly vznikat rušením kulturních a společenských místností. Vězeň by měl mít možnost nahlédnout do své zdravotnické dokumentace, mít přístup k teplé vodě každý den a ne jen několikrát do týdne, měl by mu být umožněn širší telefonický kontakt s rodinnými příslušníky, ale i s dalšími blízkými osobami.